بیگ بنگ: کهکشان NGC 1052-DF2 که به اختصار DF2 نامیده می شود، تقریبا 65 میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد. شاید بپرسید که چه چیزی DF2 را به کهکشانی خاص تبدیل کرده است. شواهد نشان می دهد که این کهکشان هیچ ماده تاریکی ندارد!

به گزارش بیگ بنگ، ما هرگز موفق به مشاهده مستقیم ماده تاریک نشده‌ایم. ما به این دلیل باور داریم که ماده تاریک وجود دارد چون می توانیم چگونگی تاثیر آن بر ماده عادی را مشاهده کنیم. بر پایۀ این مشاهدات غیرمستقیم، محققان تخمین زده‌اند که ماده تاریک تقریبا 27 درصد جهان ما را تشکیل می دهد. چون ماده تاریک به نوعی کشف شده است، فرض محققان بر این بود که ماده تاریک برای شکل‌گیری کهکشان ضروری است. گرانش ناشی از اثر ماده تاریک باعث جذب ماده باریونی می شود. این عامل باعث ایجاد ستاره‌ها، سیاره‌ها و سایر اجرامی که در کهکشان می بینیم، می شود. راحت بود، نه؟

بر پایه این درک پیشین، تیم محققان فکر کردند که از میزان ِ “ماده تاریک” موجود در این کهکشان اطلاع پیدا کردند. اما وقتی میزان ِ ماده تاریک موجود در آن را به طور دقیق مورد محاسبه قرار دادند، دریافتند که ماده تاریک فقط 1.400 اُم میزانی است که انتظار داشتند! «پیتر ون دوکوم» استاد دانشگاه یِیل و نویسنده ارشد مقاله‌ای در رابطه با کهکشان DF2 که در مجله معتبر Nature به چاپ رسید، خاطر نشان کرد: «این اکتشاف درک استاندارد ما از چگونگی کارکرد کهکشان‌ها را به چالش می کشد. این نتیجه همچنین نشان می دهد که شاید بیش از یک روش برای ایجاد ِ کهکشان‌ها وجود داشته باشد.»

کهکشان DF2 از جنبه‌های دیگر هم منحصربفرد است و ویژگی‌های آن با ویژگی‌های یک کهکشان مارپیچی سنخیتی ندارد چرا که این نوع کهکشان‌ها دارای نواحی مرکزی متراکم، بازوهای مارپیچی و یک دیسک هستند. کهکشان DF2 شباهتی به کهکشان‌های بیضی هم ندارد که یک سیاهچاله در بخش مرکزی‌شان دارند. DF2 یک کهکشان نادر به شمار می رود. این کهکشان به قدری نامتراکم و پراکنده است که کهکشان‌های پشت آن را می توان مشاهده کرد.

«جوسیلین مونرو» فیزیکدان ذره و کارشناس ماده تاریک در دانشگاه رویال هالووی لندن اظهار داشت: «بنا به برخی نظریه‌ها، این امکان وجود ندارد که کهکشانی بدون ماده تاریک وجود داشته باشد. این کهکشان جالب می تواند این نظریه‌ها و ایده‌های مغایر را به چالش بکشد.» محققان امیدوارند سن کهکشان DF2 را تعیین کنند. آقای ون دوکوم در پایان گفت: «در حال حاضر، فقط می دانیم کهکشان DF2 به لحاظ سنی بیش از 10 میلیارد سال قدمت دارد. اما ما خواهان پی بردن به سن ِ دقیق آن هستیم.»

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. “ما هرگز موفق به مشاهده مستقیم ماده تاریک نشده‌ایم.”
    “اما وقتی میزان ِ ماده تاریک موجود در آن را به طور دقیق مورد محاسبه قرار دادند، دریافتند که ماده تاریک فقط ۱٫۴۰۰ اُم میزانی است که انتظار داشتند!”
    نمی‌فهمم چجوری چیزی که مشاهده نکردن رو (به طور دقیق مورد محاسبه قرار دادند)؟!!!؟!

    1. نیازی نیست چیزی که که برای محاسبه مورد مشاهده باشد فقط مقایسه خود کهکشان را با جرم تقریبی ستارگان و سحای ها و… مقایسه می کنند خود ب خود به دست می آورند.

    2. گرانش کلی کهکشان رو حساب میکنن.با گرانش ماده مرئی کهکشان مقایسه میکنند….تفاوت گرانش متعلق به ماده تاریک هست…البته طبق قوانین فیزیک فعلی