بیگ بنگ: یک دانشمند هندی موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی شده است که در فاصله 600 سال نوری از زمین قرار دارد و به دور ستارۀ خورشید مانندی می چرخد. این سیاره EPIC 211945201b یا K2-236b نام دارد و 27 برابر بزرگتر از زمین است.

به گزارش بیگ بنگ، این یافته، هند را در زمره معدود کشورهایی قرار می دهد که وجود یک سیاره در بیرون از منظومه شمسی را تایید کرده است. خودِ سیاره‌های فراخورشیدی، دیگر اجرام نادری به شمار نمی روند و محققان وجود 3786 مورد از آنها را تایید کرده‌اند. تلسکوپ فضایی کپلر ناسا قسمت اعظم آنها را شناسایی و تایید کرده است.

آخرین سیاره هم به عنوان یک سیاره نامزد توسط کپلر شناسایی و فهرست‌بندی شد، اما تیمی از دانشمندان هندی تایید کردند که آن جرم سماوی واقعا یک سیاره است، نَه صرفا یک دنباله‌دار یا جرمی ناشناخته. تیمِ تحت رهبری «آبیجیت چاکرابورتی» از آزمایشگاه تحقیقات فیزیک(PRL) این کشف را انجام دادند. آنها یک سال و نیم در رصدخانه گوروشیکارِ آزمایشگاه PRL هند صرف کرده و به مطالعه تغییرات نوری ستاره میزبان پرداختند. این تیم تحقیق چنین گزارش داد: «ما شواهدی قوی از یک سیاره فراخورشیدی در اطراف ستارۀ EPIC 211945201  بدست آوردیم و ماهیت سیاره‌ای آن را تایید می کنیم.»

اگرچه این سیاره به دور یک ستاره خورشید مانند می چرخد، اما در مقایسه با فاصله زمین نسبت خورشید، هفت برابر به ستاره خود نزدیکتر است. یعنی احتمال می رود دما در آن سیاره به 600 درجه سلسیوس برسد و امکان پشتیبانی از حیات در آن وجود نداشته باشد. بگذارید اطلاعاتی را که تاکنون درباره این سیاره بدست آورده‌ایم، با شما به اشتراک بگذاریم.

جرم  EPIC 211945201b تقریبا 27 برابر جرم زمین است و تخمین ها نشان می دهد که شعاع آن هم تقریبا 6 برابر زمین است. این سیاره به دور یک ستاره خورشید مانند می چرخد که در فاصله 600 سال نوری از زمین واقع شده است. در مقایسه با فاصله زمین نسبت خورشید، هفت برابر به ستاره خود نزدیکتر است، یعنی یک سال در آنجا تنها 19.5 روز طول می کشد. افزون بر این، دمای سطحی این سیاره 600 درجه سلسیوس می باشد. مهمتر اینکه، این اکتشاف می تواند به دانشمندان کمک کند تا بفهمند این نوع سیاره ها چطور در فاصله‌ای بسیار نزدیک به ستاره‌شان رشد و تکامل پیدا می کنند.

یافته‌ها گویای آن است که هند اکنون از فناوری و مهارت کافی برای تایید وجود سیاره‌های فراخورشیدی برخوردار است، بدون اینکه نیازی به سایر آژانس‌های فضایی داشته باشد. سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) در سالهای اخیر گام‌های بسیار بزرگ و مهمی برداشته و رکوردهای تازه‌ای را برای پرتاب‌های ماهواره‌ای ثبت کرده است. وقتی بحث از مسائل فضایی و اخترشناسی می شود، واقعا اهمیتی ندارد که چه نهادی در یافته‌ها دخیل بوده است. اما داشتن تلسکوپ‌ها و دانشمندان بیشتر در جستجوی نشانه‌های حیات فرازمینی هیچگاه چیز ِ بدی نیست. این مقاله در مجله The Astronomical منتشر شده است. نسخه پیش از چاپ ِ این مقاله در arxiv.org قابل مشاهده است.