بیگ بنگ: پژوهش انجام شده در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا پیشنهاد می‌دهد دریاچه‌ها، دریاها و رودخانه‌ها بر روی «تیتان» قمر زحل ممکن است به طور دوره‌ای حباب‌های گاز نیتروژن آزاد کنند.

تصویری از تیتان، قمر زحل که فضاپیمای کاسینی ثبت کرده است.

به گزارش بیگ بنگ، آزمایشاتی که شرایط سطح تیتان را شبیه سازی می‌کنند نشان می‌دهند مایع بسیار سرد متان می تواند، نیتروژن را جذب کند. آزمایشات همچنین نشان می‌دهند تغییرات اندک در دما، فشار یا ترکیبات می‌تواند سبب جدا شدن نیتروژن از محلول شود. گازهای در حال آزاد شدن که مشابه با سودا می‌باشند باعث پدید آمدن “جزایر جادویی” مشاهده شده بر روی سطح دریاچه‌های تیتان شده است.

میشائیل مالاسکا دانشمند آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا گفت: «تحقیقات ما نشان می‌دهد زمانی که مایع سرشار از متان با یک مایع سرشار از اتان مخلوط می‌شود – برای مثال زمانی که باران شدید یا یک رود متانی با دریاچه‌ای سرشار از اتان ترکیب می‌شود- نیتروژن دیگر قادر نیست در محلول بماند.» محققان دریافته‌اند تبلور یخ اتان در ته دریاچه‌ها و دریاهای تیتان می‌تواند باعث رها شدن نیتروژن شده و حباب‌های نیتروژن پدید آورد. اما نیتروژن همیشه محلول را ترک نمی‌کند و چرخه‌ای پیچیده از ورودی‌ها و خروجی‌ها وجود دارد.

دریاچه های مرموز اتان و متان در قمر تیتان

مالاسکا می‌گوید: « در واقع دریاچه‌های تیتان نیتروژن تنفس می‌کنند. زمانی که سرد می‌شوند گاز جذب می‌کنند  و زمانی که گرم می‌شود ظرفیت مایع کاهش می‌یابد. این فرایند را می‌توان به ترتیب دم و بازدم در نظر گرفت.» بر اساس نتایج آزمایشات می‌توان گفت رابطه‌ی بین دریاهای تیتان و نیتروژن بی شباهت با رابطه‌ی بین اقیانوس‌های زمین و کربن دی اکسید نیست.

دانشمندان امیدوارند با فرستادن یک کاوشگر زیردریایی در دریاچه های تیتان بتوانند ذات نامتوازن محلول این قمر را بهتر بشناسند. گرمای حاصل از پیشران کاوشگر می‌تواند باعث پدید آمدن و آزاد شدن مقدار زیادی گاز نیتروژن شده و هدایت ِ آن را سخت کند. قرار است کاسینی آخرین پرواز نزدیک به تیتان خود را در 22 آوریل 2017 انجام دهد. اگر جزایر جادویی در این پرواز قابل مشاهده باشند، کاسینی قادر خواهد بود تصاویری با رزولوشن بالا از سطح تیتان بگیرد که بدین ترتیب ممکن است محققان قادر باشند تفاوت میان حباب‌ها، امواج و اجزای شناور جامد بر روی سطح تیتان را تشخیص دهند.