بیگ بنگ: از آن زمان که مدارگرد کاسینى و کاوشگر هویگنس موفق به ثبت تصاویری جامع از تیتان قمر زحل شدند، دانشمندان تمایل بالایی برای انجام ماموریت های بیشتر در این قمر پر رمز و راز دارند. بین دریاچه های هیدروکربنی، تپه های سطحی، اتمسفر بسیار متراکم و احتمال وجود اقیانوس زیر سطحی در قمر تیتان کمبودی دیده نمی شود که ارزش تحقیق و بررسی داشته باشد.

به گزارش بیگ بنگ، سوال این است که عملیات در تایتان به چه شکلی انجام میگردد ( پهبادهای هوایی، زیر دریایی، بالون یا فرودگر) و کاوشگر باید در کجا بر زمین بنشیند؟ بر اساس یکی از مطالعات به رهبری دانشگاه تگزاس در آستین، دریاچه های متان تیتان بسیار آرام و بدون تلاطم هستند و امواج پرخاشگر در این دریاچه ایجاد نمی شوند. پس این دریاچه ها محلی امن و مناسب برای فرود کاوشگر های آتی محسوب می شوند.

مقاله پژوهشی محققان تحت عنوان “سختی سطحی دریاچه های هیدروکربنی تیتان” در نسخه بیست و نهم ژوئن در مجله Earth and Planetary Science Letters منتشر شد. تیم تحت رهبری سيريل گريما، استادیار پژوهش در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس درصدد تعیین میزان فعالیت دریاچه ها در منطقه قطب شمال تایتان هستند.

بر طبق آنچه که گريما در توضیحات خود اشاره کرده، این تحقیق باعث شفاف سازی فعالیت های هواشناسی در قمر تیتان شد. گريما خاطر نشان کرد: علاقه بسیاری برای فرستادن کاوشگر به این دریاچه ها داریم؛ زمانی که این کار به انجام برسد، میخواهیم که فرود امنی داشته باشیم. دوست نداریم که باد به مانع بزرگی برایمان تبدیل شود. مطالعات ما نشان می دهد که امواج بلند نیستد و باد شدیدی هم بر این قمر حاکم نیست.

سه دریاچه بزرگ تیتان و محیط های پیرامون آنها توسط دستگاه رادار کاسينى مورد کاوش و بررسی قرار گرفته است. محققان از این دستگاه برای مطالعه امواج در سطح دریاچه ها استفاده کردند.

به همین منظور، گريما و همکارانش به تجزیه و تحلیل داده های حاصل از عملیات کاسينى در اوایل فصل تابستان در قمر پرداختند. دریاچه های شمال تیتان به نام های اونتاریو لوکوس، ليگيا، پانگا و کراکان بررسی شدند. بزرگترین دریاچه این قسمت از تیتان بزرگتر از دریاچه خزر میباشد. تیم پژوهشی به کمک تیم رادار کاسينى و محققانی از دانشگاه کورنل، آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکينز و آزمایشگاه پيشران جت ناسا از روشی موسوم به شناسایی آماری رادار استفاده کرد. روش طراحی شده توسط گريما برای اندازه گیری سختی سطوح با جزئیات کامل از داده های راداری بهره می جوید.

از این روش برای اندازه گیری چگالی برف و سختی سطح یخ در قطب شمال و جنوب استفاده شده است. در اقدامی مشابه، سازمان ناسا با استفاده از بررسی های زلزله شناسی، علم زمین سنجی و غیره از این روش برای انتخاب محل فرود در مریخ استفاده نموده است. گريما و همکارانش با استناد به این یافته ها اعلام کردند که امواج آرامی در این دریاچه ها حاکم است و ارتفاع و طول آنها به ترتیب 1 و 20 سانتی متر می رسد. بر اساس این یافته ها، دریاچه های تیتان محیطی آرام و مناسب برای فرود بی حاشیه کاوشگرها هستند. با این فرود بی حادثه، زمینه برای کاوش سطح قمر مهیا می شود.

عکس سمت چپ موزائیکی از عکس های تیتان را نشان می دهد که فضاپیمای کاسينى آنها را با نور فروسرخ تهیه کرده است. دریاهای قطبی قمر تیتان بصورت تابش نور خورشید دیده می شوند. عکسی که در سمت راست می بینید، يک عکس راداری از دریای کراکان است.

امواج در تیتان می توانند تحت تاثیر باد، جریان های جزرومدى یا باران قرار بگیرند. در نتیجه، نتایج به دست آمده این سوال را به پیش می کشند که دانشمندان در خصوص تغییرات فصلی تایتان چه فکری می کنند. در گذشته این اعتقاد رواج داشت که تابستان در تیتان آغازگر فصل بادی است. اما اگر اینطور می بود، نشانه هایی از امواج بلند بدست می آمد. الکس هیس، استادیار اخترشناسى دانشگاه کورنل و یکی از همکارانش این چنین توضیح می دهند: کارهای تحقیقاتی آقای سيريل معیاری مستقل از سختی تلاطم دریا است و به محدودیت سازی اندازه و ماهیت امواج بادی کمک می کند. نتایج نشان می دهد که ما فاصله چندانی با آستانه ایجاد باد نداریم؛ قسمت هایی از دریا آرام و قسمت هایی نیز متلاطم و طوفانی هستند. کاوشگر هویگنس در سال ۲۰۰۵ بر سطح مه آلود تیتان فرود آمد و تصاویری از این قمر راز آلودمخابره کرد، در ویدئوی زیر می توانید مشاهده کنید:

این نتایج برای آن دسته از دانشمندانی که رویای انجام عملیات های آتی در تیتان را در سر می پرورانند، حائز اهمیت زیادی است؛ بالاخص آنهایی که امید بسیاری برای ارسال زیردریایی رباتیک به قمر دارند تا دریاچه های تیتان را به منظور یافتن آثار احتمالی حیات بررسی کند. در عملیات دیگر اینطور برنامه ریزی شده که مواردی از قبیل اقیانوس های زیر سطحی تیتان، سطح و اتمسفر آن به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره محیط، مواد شیمیایی زیستی و محیط غنی از مواد آلی آن به بررسی برسند. و چه کسی می داند، شاید این عملیات موفق به یافتن حیات در منظومه شمسی خواهند شد.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: universetoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه