بیگ بنگ: آیا بیگانگان فضایی قادر به صحبت کردن با همکارانشان یا ربات ها در سیارات واقع در منظومه های خورشیدیشان هستند؟ شاید!!! این گفته را دانشمندانی میگویند که سال گذشته پروژه ای را با هدف جستجوی هوش فرا زمینی یا SETI شروع کردند.

تصویری از تلسکوپ گرین بانک واقع در غرب ویرجینیا ، دانشمندان برای اولین بار با استفاده از این تلسکوپ 36 ساعت جهت شناسایی امواج بیگانگان فضایی، منظومه های دور دست را جستجو کردند.

به گزارش بیگ بنگ، با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده به وسیله ی تلسکوپ فضایی کپلر ناسا ، گروهی از دانشمندان به امید شناسایی سیگنال های رادیویی بین سیاره های بیگانه 36 ساعت را صرف گوش دادن به سیگنال ها کردند. به گفته محققان کشف حیات بیگانه در 20 سال آینده امکانپذیر خواهد بود.

دن ورتیمر(Dan Werthimer)، مدیر تحقیقات SETI در دانشگاه کالیفرنیا ، در گفتگو با دیسکاوری گفت : استراتژی های گوناگونی در پروژه ی SETI وجود دارد. اینکه حدس بزنیم سایر تمدن ها چه کار میکنند واقعا کار سختی است. با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده ی تلسکوپ کپلر ناسا در جستجو حیات بیگانه هستیم، این تلسکوپ در سال 2009 با هدف جستجوی سیارات هم اندازه ی زمین که دمای مناسبی برای وجود آب مایع ،که یکی از ملزومات حیات است ، به فضا فرستاده شد.

موضوعی که توجه ی ورتیمر و همکارانش را جلب کرد این بود که صدها  سیاره ی کپلری در سیستم چند سیاره ای وجود دارد. یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد برنامه ی کامپیوتری ای را نوشت که تعیین میکند چه زمانی سیارات فراخورشیدی در موقعیت مناسبی از زمین قرار میگیرند و این تیم طرح هایی را برای زمان مشاهده به وسیله ی تلسکوپ های رادیویی ارائه داده است. این اولین بار در تاریخ است که چنین اطلاعات دقیقی را در مورد سیستم های سیاره ای داریم و میتوانیم از آنها برای بهبود تحقیقاتمان استفاده کنیم.

13 روش برای یافتن هوش بیگانه وجود دارد. تلسکوپ رادیویی گرین بانک(Green bank)  در غرب ویرجینیا اولین تلسکوپی بود که به مدت 36 ساعت در اختیار این تیم قرار داده شد تا با استفاده از آن بتوانند به امواج رادیویی برای کشف ET ها گوش دهند. البته در این مدت امواج رادیویی بیگانه ای شناسایی نشد. هدف بعدی پروژه ی SETI در تابستان امسال انجام میشود. این بار ، دانشمندان قصد دارند مطالعات گسترده ای را در مورد 30 ستاره که در فاصله ی 13 سال نوری از زمین قرار دارند انجام دهند. معمولا تحقیقات SETI روی ناحیه ی بسیار کوچکی از طیف الکترومغناطیسی انجام میشود. ورتیمر افزود ، ما قصد داریم که تحقیقات کاملی را در مورد، طول موج های مرئی ، امواج فروسرخ و رادیویی انجام دهیم.

منبع ترجمه: بیگ بنگ / مترجم: گلناز اسدپور