بیگ بنگ: ‌دانشمندان ناسا برای اولین‌بار موفق به رصد شفق قطبی خارج از منظومه شمسی، اینبار نه در یک سیاره یا قمر بلکه در یک ستاره ی کوتوله ی قهوه ای شدند!

84559099_browndwarf_02e_auroraبه گزارش بیگ بنگ، شفق ها معمولا نورهای شمالی و جنوبی هستند که آسمان را تزئین می کنند. این رویداد زمانی اتفاق می افتد که الکترون های پر انرژی (ذرات باردارِ بادِ خورشیدی و یونیزه شدن مولکول‌های موجود) با یونوسفر در عرض های نزدیک به دو قطب برخورد کند. حالا اخترشناسان این پدیده را در یک ستاره کم نور در فاصله ۱۸٫۵ سال نوری و در صورت فلکی شلیاق مشاهده کرده اند. LSR J1835+3259 یک کوتوله سرخ یا یک کوتوله قهوه ای* است.

شفق قطبی دیده شده در این کوتوله ی قهوه ای، نور حلقه ای در قطب شمال آن است، که ستاره شناسان مقدار قابل توجهی نور و امواج رادیویی را تشخیص دادند. اگر چه این نوع نور در سیاره های بزرگی مثل زحل و مشتری نیز مشاهده شده است اما این شفق هزاران بار قوی تر می باشد. شفق قطبی در سیاره ای مانند زمین زمانی اتفاق می افتد که میدان مغناطیسی سیاره ای الکترون ها و پروتون ها از خورشید را به طرف جو منحرف کنند. اما چگونگی این رویداد در این نوع ستاره گرچه رایج اما قابل درک نیست. جزئیات این پژوهش در nature منتشر شده است.

*کوتوله‌های قهوه‌ای ستارگان کوچکی هستند که هنگام تشکیل شدنِ مرکزشان، به اندازه کافی داغ نمی‌شوند تا فرایند ذوب یا همجوشی هسته‌ای در آنها به وجود آید. به عبارت دیگر آنها به خورشیدهای نورانی و گرم تبدیل نمی‌شوند بلکه بلافاصله پس از تشکیل سرد می‌شوند، این اجرام جرم کافی و توان لازم برای همجوشی هسته ای را ندارند و تنها پرتوهای مادون قرمز کم توان از خود گسیل می کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: news.sciencemag ، برگردان: self-essence.com