بیگ بنگ: آیا فضایی ها برای ما پیام ارسال می کنند؟ ستاره شناسان در پی رمزگشایی سیگنال های رادیویی مرموزی هستند که احتمال می رود از سوی بیگانگان فضایی در کائنات منتشر شده باشد و به زمین رسیده است.

این تصویر که تلسکوپ رادیویی دانکن در سال 2007 ثبت کرده، سیگنال های رادیویی پراکنده ای را که از میلیاردها سال نوری دورتر سرچشمه میگیرد را نشان می دهد.

به گزارش مهر، یک ستاره شناس انگلیسی در سال 1967 سیگنال های ضربان داری را که از فضای خارج از منظومه شمسی می آمدند تشخیص داد. تا چند ماه وی این نظریه را مطرح کرد که این سیگنال ها می تواند از یک منشا هوش خارج از منظومه شمسی نشات گرفته باشد اما بعدها اثبات شد که منبع این سیگنال ها ستاره هایی با سرعت گردش بسیار زیاد موسوم به تپ اختر هستند. با این حال، شنیده شدن یک سری جدید از سیگنال های مرموز موسوم به “انفجار رادیویی سریع” (FRBs) دوباره ذهن ستاره شناسان را به خود مشغول کرده است که ممکن است این سیگنال ها پیام بیگانگان فضایی باشد. این سیگنال ها از آن جهت یک راز هستند که مشخص نیست چه چیزی می تواند چنین انفجارهای کوتاه اما شدیدی را تولید کند. این امر گمانه زنی هایی را در مورد منشا این سیگنال ها مطرح کرده است از جمله برخورد ستاره ها یا پیام هایی که به طور مصنوعی شکل گرفته باشند.

نخستین FRB در سال 2007 توسط تلسکوپ های رادیویی شنیده شد اما این امواج بسیار موقتی بودند و تصادفی به نظر می رسیدند و چند سال طول کشید تا ستاره شناسان توافق کنند که این سیگنال ها ناشی از نقص در یکی از تجهیزات تلسکوپ بوده است. این سیگنال که فقط پنج میلی ثانیه طول کشید به افتخار کاشف آن دانکن لوریمر، انفجار لوریمر نامگذاری شد. این انتشار رادیویی بسیار پراکنده بود و کارشناسان گفتند این امواج می بایست از یک فاصله بسیار دور و احتمالا میلیاردها سال نوری آن طرف تر آمده باشد. تخمین های اولیه حاکی از آن بود که روزانه 10 هزار رویداد از این نوع اتفاق می افتد اما در واقع شنیده شدن امواج دیگر در سال 2012 دانشمندان را بیشتر به فکر فرو برد. این زمانی بود که تلسکوپ رادیویی پارکس در استرالیا همراه با گروه دیگری از سیگنالها، سیگنال FRB دیگری را شنید، اما اینکه فقط پارکس این سیگنال ها را تشخیص می داد موجب شد دانشمندان فکر کنند این امواج خطا و نقص تجهیزاتی است.

تصویری از تلسکوپ رادیویی پارکس واقع در استرالیا که امواج رادیویی مرموزی را دریافت کرده است.

تا اینکه، کشف اخیر در ماه اوریل سال جاری توسط یک تلسکوپ رادیویی بزرگ در پورتو ریکو دانشمندان را متقاعد کرد که این سیگنال ها واقعی هستند. اما این دانش پژوهان هنوز نتوانسته اند پاسخی در توضیح چرایی و چگونگی این سیگنال ها ارائه کنند. نظریه هایی که تا کنون در مورد منشا این سیگنال ها مطرح شده، شامل ظهور کوتوله های سفید، ستاره های سوزان، برخورد ستاره های نوترونی و وسوسه انگیزترین نظریه سیگنال هایی از سوی بیگانگان فضایی است.

“نیگل واتسون” نویسنده کتاب راهنمای یوفو می گوید: این یافته های شگفت انگیز حاکی از آن است که یک پدیده ستاره شناختی ناشناخته یا غیر معمول و یا یک شبکه بزرگ ارتباطی بیگانه و وجود اشکالی از حیات هوشمند در کائنات است. وی افزود: هر سیگنال غیر معمول از فضای خارج ما را ترغیب می کند تا فکر کنیم نکند از سوی یک تمدن بیگانه باشد. از آنجا که این سیگنال بسیار گریزان و تفسیر آن دشوار است از این رو باید تحلیل و بررسی های بیشتری در مورد آن صورت گیرد. این پژوهشگر اظهار داشت: اگر این یک سیگنال بیگانه باشد و ما- ساکنان زمین – در این کائنات عظیم تنها نباشیم می تواند تاثیر عظیمی بر درک ما از جایگاهمان در جهانیان بگذارد. وی تاکید کرد : اما در حال حاضر FRB ها هنوز یک راز سر به مهر هستند. برای تعیین دقیق اینکه این سیگنال ها از کجا می آیند و عامل شکل گیری آنها چیست مطالعات و رصدهای بیشتری در آینده لازم است و تا آن زمان منتفی کردن هر نظریه خاصی دشوار است.

منبع: dailymail