بیگ بنگ: فضاپیمای روزتا از آژانس فضایی اروپا، در حال نزدیک تر شدن به دنباله دار هدف خود قرار دارد. این فضاپیما قصد دارد یک کاوشگر را روی سطح این دنباله دار فرود بیاورد و اجزای آن را مورد کاوش قرار دهد.

این عکس را فضاپیمای روزتا در ۱۴ جولای از فاصله ی حدود ۱۲ هزار کیلومتری دنباله دار چوروموف گرفته شد.
این عکس را فضاپیمای روزتا در ۱۴ جولای از فاصله ی حدود ۱۲ هزار کیلومتری دنباله دار چوروموف گرفته شد.
به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان تصاویر شگفت انگیزی از دنباله دار چوریومف با نام اصلی ۶۷P/Churymnov-Gerasimenko که تحت تعقیب فضاپیمای روزتا است، منتشر کردند. در واقع تصویر بالا از 36 نمای مختلف ترکیب و بازیابی شده است. سوالی پیش می آید مبنی بر اینکه، چرا هسته این دنباله دار دارای دو بخش است؟ این کشف عجیبی است که نشان می دهد هسته این دنباله دار دارای دو بخش کاملا مجزاست و تصویر آن هفته گذشته توسط فضاپیمای روزتا که به 12 هزار کیلومتری این دنباله دار رسیده ، گرفته شده است. ایده های نظری در مورد نحوه ایجاد هسته دو بخشی به این صورت میباشد که شاید این دنباله دار در واقع از ادغام دو دنباله دار جداگانه و یا دو بخش از دنباله دار خرد شده ی بزرگ تری که به هنگام یک برخورد کم‌سرعت به هم چسبیدند درست شده باشد.
در تصویر سمت چپ،عکس خام نقطه نقطه ی دنباله دار و در تصویر سمت راست، عکسی که بهینه سازی شده را مشاهده می کنید.
در تصویر سمت چپ،عکس خام نقطه نقطه ی دنباله دار و در تصویر سمت راست، عکسی که بهینه سازی شده را مشاهده می کنید.

جیک و آرمله، در مرکز عملیات آژانس فضایی اروپا در آلمان، سرگرم آزمایش نمونه های مشابه ای از کار این کاوشگر هستند. جیکوب اوربانک، مهندس عملیات روزتا می گوید: “در حالی که روزتا بسیار دور از ما در پرواز است، ما در اینجا یک مدل کاربردی از آن را داریم که با آن آزمایش های مختلف را انجام می دهیم. ” آرمله هوبولت، دیگرمهندس عملیات فضاپیمای روزتا نیز می گوید: “ما در اینجا مجموعه کاملی ازابزاری را که رزتا با آن مجهز است داریم و تعقیب ستاره دنباله دار از طریق روزتا را رصد می کنیم.
مشاهده ویدئو

” جیکوب اوربانک: “برخی مسائل هستند که صرفا به خود دنباله دار مربوطند، اما برخی تحولات را می توان از روی تاثیر آنها بر ابزار موجود شناسایی کرد. دست آوردهای علمی در جریان است و اخیرا به کمک یک نرم افزار تشخیص داده شد که روی این دنباله دار آب وجود دارد و این کشف بزرگی است.” دانشمندان امیدوارند به زودی اطلاعاتی دقیق درباره ویژگی‌های فیزیکی و معدنی این دنباله‌دار به دست آورند.

منبع خبر: بیگ بنگ / منابع: apod , universetoday , persian.euronews

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.