بیگ بنگ: در حالی که شرکت های بزرگ فضایی مانند ناسا، اسپیس ایکس و … پروژه ها و طرح های متفاوتی را برای رفتن به فضا مورد بررسی قرار می دهند، در این میان یک شرکت فضایی ژاپنی بنام اوبایاشی(Obayashi ) با پروژه ای جذاب و متفاوت قصد دارد تا سال 2050 آسانسور فضایی بسازد.

تصویری هنری از یک آسانسور فضایی
تصویری هنری از یک آسانسور فضایی

به گزارش بیگ بنگ، فکر ساخت وسیله‌ای که بتواند انسان را بدون دردسرهای پرتاب موشک یا شاتل‌های فضایی، به خارج از جو ببرد، مدت‌هاست ذهن کارشناسان فضایی را به خود مشغول کرده است. ایده ساخت این وسیله نخستین بار از سوی کنستانتین تسیولکوفسکی سال 1895 مطرح شد. وی دانشمند و نویسنده روس در زمینه موشک بود که به نظریه‌پردازی در ارتباط با پروازهای فضایی نیز می‌پرداخت. بعدها آرتور سی کلارک در رمان «چشمه‌های بهشتی» که سال 1979 منتشر شد، به‌طور جدی به موضوع آسانسور فضایی پرداخت و آن را بین جامعه علمی و عموم مردم طرح و بسط داد.

آسانسور فضایی چیست؟ اصولی که در کتاب کلارک آمده، بعدها توسط دانشمندان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در چهار دهه گذشته تقریبا بدون تغییرات اساسی باقی‌مانده است. آسانسور فضایی وسیله‌ای است که دارای کابل مخصوصی است که از آن به عنوان زیرساختی برای حمل و نقل اتاقکی ویژه ـ با ظرفیت یک یا چند نفر یا حتی گروهی از افراد ـ به کار گرفته می‌شود. این آسانسور در بخشی از زمین نصب خواهد شد و در سوی دیگرش در فضا، وزنه‌ای مخصوص خواهد داشت تا وزن مجموعه را بخوبی مهار کند.

اما غول ساخت‌و‌ ساز ژاپنی به نام شرکت اوبایاشی برای واقعیت‌بخشیدن به داستان‌های علمی-تخیلی بتازگی مدعی شده می تواند ساخت آسانسور فضایی را با توسعه نانوفناوری کربن امکان‌پذیر کند. بنا بر اعلام «یوجی ایشیکاوا»، مدیر تحقیقات و تولید شرکت اوبایاشی، استحکام کششی این نانولوله‌های کربنی تقریبا صد برابر کابل فولادی است و آسانسور ابداعی می تواند مسافت 96 هزار کیلومتر را در فضا طی کند.

آسانسور فضایی براحتی می تواند انسان و محموله ها را به فضا انتقال دهد.
آسانسور فضایی براحتی می تواند انسان و محموله ها را به فضا انتقال دهد.

گفته می‌شود خودروهای رباتیکی که توسط موتورهای خطی مغناطیسی نیرودهی می‌شوند می توانند افرادی که در آرزوی رفتن به فضا به سر می برند و محموله‌ها را با این آسانسور به یک ایستگاه فضایی جدید منتقل کنند. یک مطالعه بین‌المللی در سال 2012 نتیجه گرفت ساخت چنین آسانسورهای فضایی با همکاری بین‌المللی امکان‌پذیر است و شرکت ژاپنی نیز در این مورد موافق است. این شرکت ژاپنی اعلام کرد ساخت این پروژه تا سال ۲۰۵۰ به پایان خواهد رسید.

از مزایای انکارناپذیر آسانسور فضایی می‌توان به حمل آسان‌ و بی‌دردسرتر انسان و محموله‌ها به فضا اشاره کرد، بخصوص این‌که هزینه، انرژی و خطراتی را که پرتاب راکت‌ها دارد نخواهد داشت و به جای سوزاندن انرژی ارزشمند، آسانسور فضایی این نیروها را در بالا و پایین بردن اتاقک مخصوص صرف خواهد کرد. از این گذشته می‌توان با یک بار هزینه، بارها از آن استفاده کرد و با توجه به سرعت مناسبی که دارد، دیگر شاهد وقایع تلخی نظیر انفجار شاتل‌های فضایی در جو زمین نخواهیم بود. البته ساخت این پروژه شامل هزینه های زیاد، همکاری های بین المللی و نقشه مهندسی فوق دقیق میباشد.

نویسنده و ترجمه : سمیر  الله‌وردی – سایت بیگ بنگ

منابع: abc , Space elevator , universetoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه