بیگ بنگ: با وجود اینکه به اینکه سفر رفت و برگشت به سیاره ناهید درحدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کوتاه‌تر از سفری مشابه به مریخ خواهد بود،‌ اما تمرکز دانشمندان روی سفر به مریخ است زیرا شرایط سطح سیاره ناهید بسیار خشن‌تر و مخرب‌تر از سطح مریخ است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، قدرتمند‌ترين فضاپيمايي كه توانسته تاكنون خود را به سطح سياره ناهيد برساند،‌ تنها دو تا هفت ساعت در نزديكي سياره سالم بوده و پس از آن تمامي مدارهاي فضاپيما نابود شده‌است زيرا ناهيد از اتمسفري به شدت داغ، فرساينده و سنگين برخوردار است،‌اما مدارهاي الكترونيكي جديد ناسا ممكن است بتوانند در مقابل اين جهنم مخرب دوام بياورند.

مهندسان مرکز تحقیقات گلن ناسا در كليولند قطعه الکترونیکی جدید ابداع كرده‌اند که می‌تواند 100 برابر طولاني‌تر از مدارهاي پيشين در برابر شرايط دشوار اتمسفر ناهيد دوام بياورد و دمای بیش از 730 کلوین را برای صدها ساعت متوالی تحمل کند. بررسی دقیق سیاره ناهيد به دلیل دمای سطحی بسیار بالای آن در حدود 735 کلوین(462 درجه سلسیوس) و فشار جوی 90 برابر زمین بسیار دشوار است. طولانی‌ترین زمانی که یک فضاپیما توانسته در سطح این سیاره دوام بیاورد، کاوشگر ونرا 13 روسیه در سال 1982 بود که پس از 110 دقیقه نابود شد و از سال 1984 تاکنون هیچ فرودگری در ناهيد فرود نیامده اما تراشه جدید ناسا می‌تواند اين روند را متحول سازد.

فرودگرهای قبلی، دستگاههای الکترونیکی را درون مخازن مقاوم به حرارت و فشار قرار می‌دادند که وزن زیادی را به فضاپیما اضافه مي‌كرد. محققان ناسا به رهبری فیل نودک، مهندس الکترونیک این سازمان اکنون مدارهای یکپارچه نیمه رسانای کاربید سیلیکون را طراحی کرده‌اند. این مدارها زمانی که در تجهیزات “محیط‌های سخت” گلن که شرایط سیاره ناهيد را شبیه‌سازی می‌کند، قرار داده شدند، توانستند تا 521 ساعت دوام بیاورند که به گفته ناسا، 100 برابر طولانی‌تر از همه ماموریت‌های سابق در این سیاره است.

به گفته گری هانتر، محقق ارشد این پروژه این کار نه تنها امکان اكتشافات علمی جدید در سطح ناهيد و سایر اکتشافات سیاره‌ای را فراهم می‌کند، بلکه تاثیر چشمگیری در طیف گسترده‌ای از کاربردهای مرتبط زمینی مانند موتورهای هواپیماها به منظور ارتقای عملیات‌ها و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد داشت. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ AIP Advances منتشر شده است.