ic434_mtm
يكي از زيباترين و شناخته‌ شده‌ترين ديدني‌هاي نجومي، سحابي سر اسب است كه مي‌توان آن را در ظلمت آسمان درست در جنوب ستاره درخشان صورت فلكي شكارچي (جبار) يعني زتا، ستاره سمت چپ از بين سه ستاره كمربند شكارچي مشاهده كرد. سحابي سراسب یک سحابی تاریک در ابر مولکولی شکارچی است و ۱۵۰۰ سال نوری تا زمین فاصله دارد.
اين سحابي يك ابر به شدت متراكم، سرد و تاريك غبار و گاز است كه به صورت نيم‌رخي سياه در برابر سحابي فعال و درخشان IC 434 قرار گرفته است. سحابي در حدود 16 ميليون سال نوري پهنا و جرمي در حدود 300 برابر جرم خورشيد دارد. شكل سر اسب توسط ماده متراكم بين‌ستاره‌اي به وسيله انرژي تابشي حاصل از ستاره‌ي داغ جوان صورت فلكي شكارچي، سيگما، شگل گرفته است.
این جرم همچون دندانه‌ای تیره در میان سحابی نشری قرمز رنگ خودنمایی می‌کند. چهرهٔ تیره‌ای از سر اسب در سحابی آشکار است و که این جرم در حقیقت غباری کدر است که در جلوی سحابی نشری و پرنوری قرار گرفته. این جرم نیز همچون ابرهای جو زمین به صورت اتفاقی چنین شکلی را به خود گرفته است. بعد از چندین هزار سال، بخش داخلی سحابی به دلیل حرکت دگرگون می‌شود. انتشار سحابی به رنگ قرمز به علت آمیخته شدن الکترون با پروتون‌های اتم هیدروژن است. همچنین در تصویر، سحابی بازتابی آبی رنگی مشاهده می‌شود که به گونه‌ای ممتاز نور آبی ستاره همدم را بازتاب می‌کند.
در داخل ابر تاريك كه سر اسب از آن پديد آمده است، ستاره‌هاي جوان در فرآيند شكل‌گيري به صورت پراكنده وجود دارند. رگه‌ها كه در بين ناحيه‌ي درخشان بالاي سر اسب گسترش پيدا كرده مي‌كنند، احتمالا به وسيله نيروهاي مغناطيسي درون سحابي به وجود آمده‌اند.
اين سحابي يكي از اجرامي است كه بيشتر از هر جرم ديگري در آسمان از آن عكس‌برداري شده است. شكل غيرعادي آن براي نخستين بار در سال 1888 روي يك صفحه تصويري كشف شد.

Read More : http://en.wikipedia.org/wiki/Horsehead_Nebula