بیگ بنگ: فضاپیمای مسنجر ناسا چهار سال است که به دور عطارد می ‏چرخد و اطلاعات زیادی از این سیاره بدست آورده است. طبق پیش بینی ها و با توجه به از دست دادن سوخت و کاهش ارتفاع این کاوشگر در روز 30 آوریل 2015 بر سطح عطارد سقوط کرد و به ماموریتش پایان داد.

تصویری از مکان و زمانی که کاوشگر مسنجر به سطح عطارد برخورد کرد.

به گزارش بیگ بنگ، عطارد کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی است و دانسته‌های ما از این سیاره که نزدیک‌ترین سیاره به خورشید نیز هست بسیار اندک است. اولین مطالعات مربوط به عطارد را فضاپیمای مارینر 10 در نیمه ‏های سال 1970 انجام داد و ماموریت خود را در سه مرحله به انجام رساند. «مسنجر» نام یکی از پیشرفته ‏ترین فضاپیماهای ناسا است که در مدت 4 سال مدارگردی، دیدگاه‌ بی‌سابقه‌ای درباره مشخصه‌های عطارد از جمله ترکیب، ساختار و ماهیت مگنتوسفر آن ارائه داد.

مسنجر که سوخت پیشرانه‌اش به پایان رسیده بود و در گرانش خورشید رها شده بود، انتخابی به جز پایان دادن به عمر خود نداشت. در زمان برخورد با عطارد، این فضاپیما نسبت به زمین، در سمت دورتر سیاره قرار داشت و بنابراین، تیم ماموریت که سال‌ها هدایت فضاپیما را بر عهده داشت، قادر به مشاهده این برخورد نبود. برخورد فضاپیما با سیاره عطارد با سرعت 14040 کیلومتر در ساعت حفره بسیار بزرگی ایجاد خواهد کرد که قطر آن در حدود 16 متر خواهد بود و به عنوان یک نقطه مرجع برای مطالعات بعدی فضاپیمای اروپایی با نام «بِپی کُلمبو» سال 2024 میلادی به مدار این سیاره می‏ رسد، در نظر گرفته خواهد شد. در ویدئوی زیر با چگونگی عملکرد و نحوه ی سقوط این کاوشگر آشنا می شوید:

حفره عظیم ایجاد شده در اثر برخورد مسنجر با سطح عطارد به دانشمندان در درک و جمع آوری اطلاعات در مورد فرآیندهای فرسایش خاک بر اثر تغییرات سریع آب و هوا و پارامترهای جوی کمک می‏کند و در حقیقت یکی از اهداف عمده فضاپیمای مسنجر محسوب می‏ شود. دانشمندان با در اختیار داشتن 250 هزار تصویر که مسنجر طی عمر عملیاتی‌اش مخابره کرده، گنجینه ارزشمندی را برای ادامه تحقیقاتشان درباره این سیاره در اختیار خواهند داشت.

نقشه ای از سیاره ی عطارد که محققان ناسا با بیش از 250000 عکس و داده ی فضاپیمای مسنجر پدید آورده اند.

کاوشگر 450 میلیون دلاری مسنجر در اوت 2004 به فضا پرتاب شد. مسنجر تنها کاوشگری است که تاکنون در مدار عطارد گردش کرده و دومین فضاپیمایی است که از فاصله نزدیک به بررسی داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی پرداخته است. کاوشگر مارینر 10، سه‌ بار در سال‌های 1974 و 1975 از کنار عطارد گذر کرد.

مسنجر در طول مأموریت خود در سیاره عطارد به دستاوردهای بزرگی دست یافت. برای مثال، مشاهدات این کاوشگر به دانشمند در ساخت بهترین نقشه‌ها از عطارد کمک کرده است؛ همچنین مسنجر، وجود ترکیبات آلی حاوی کربن و یخ آب را در دهانه‌های همیشه سایه‌دار قطب‌های عطارد تائید کرده بود. احتمالا برخوردهای سیارکی و دنباله‌دارها، باعث انتقال آب و مواد آلی از مناطق خارجی‌تر منظومه شمسی به عطارد و سایر سیارات صخره‌ای نزدیک به خورشید مانند زمین شده‌اند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: iflscience , space