بیگ بنگ: در این عکس زیبا سه کهکشان وسوسه‌انگیز را می‌بینیم که به گروه اژدها معروف هستند. این کهکشان‌ها در صورت فلکی اژدها واقع شده‌اند و در نیمکره شمالی زمین قرار دارند.

DracoTrio TeamOmicron

از چپ به راست کهکشان مارپیچی NGC 5985 رو به رو، کهکشان بیضوی NGC 5982 و کهکشان مارپیچی NGC 5981 در لبه قرار دارند که همگی در این میدان دید تلسکوپی واحد که کمی بیشتر از عرض ماه کامل است دیده می‌شوند. این سه کهکشان حدود ۱۰۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارند. همچنین این گروه بسیار کوچک‌تر از آن است که یک “خوشه کهکشانی” باشد و به عنوان یک گروه کهکشانی فشرده نیز فهرست‌بندی نشده است.

آنها دارای کنتراستی هستند که هنوز این سه‌گانه را به موضوعی جذاب برای محققان تبدیل می‌کند. در بررسی دقیق با طیف‌نگارها، هسته‌ی درخشان مارپیچی NGC 5985 تابش برجسته‌ای را در طول موج‌های خاص نور نشان می‌دهد و اخترشناسان را بر آن داشته تا آن را به عنوان “سیفرت” نوعی کهکشان فعال، طبقه‌بندی کنند. این نوردهی عمیق، شواهدی از ادغام کهکشانی‌ در کهکشان بیضوی NGC 5982 نشان می‌دهد. همچنین در این عکس بسیاری از کهکشان‌های بسیار دورتر در پس‌زمینه دیده می‌شوند.

منبع: apod