بیگ بنگ: دانشمندان با استفاده از تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا و مجموعه ای از تلسکوپهای دیگر یکی از قوی ترین سیاهچاله های شناخته شده را رصد کردند. سیاهچاله در یک کشمکش شدید بین گازهای داغی و تریلیونها ستاره ی اطرافش احاطه شده است. این هیولا در فاصله 3.9 میلیارد سال نوری از ما در خوشه کهکشانی RX J1532.9+3021 واقع شده است.

BL

این خوشه بسیار روشن و بزرگ جرمی حدود یک کوادریلیون – هزار تریلیون برابر خورشید ما دارد. در مرکز خوشه کهکشانی بیضوی یک سیاهچاله بسیار بزرگ قرار دارد. مقدار زیادی از گاز بسیار داغ در نزدیکی مرکز خوشه معمایی ایجاد کرده، گازهای داغ درخشان که توسط اشعه ایکس مشاهده شده در مرکز خوشه سریعا در حال سرد شدن هستند. در هر حال ستاره شناسان هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ستاره ها در مرکز خوشه در حال شکل گیری باشند، ندارند. از هزاران خوشه شناخته شده تا به امروز کمتر از هزارتای آنها مثل RX J1532 هستند. بسیار بزرگ و جایی که برعکس این خوشه در آنها ستاره سازی بسیار شدید است.

چرا فرآیند ستاره سازی در  RX J1532  متوقف شده است؟ تصاویر چاندرا و NSF’s Karl G پاسخ این سوال را می دهند، تصاویر اشعه ایکس دو حفره را درون گاز داغ در مرکز سیاهچاله نشان می دهد. تصویر چاندرا نیز بر وجود حفره تاکید می کند، هر دو حفره جت هایی که در تصاویر رادیویی VLA نشان داده شده را انتشار می دهند. مکان سیاهچاله بزرگ بین حفره ها شواهد قوی از جت های مافوق صوت میباشد که توسط سیاهچاله در درون گاز داغ تحت فشار قرار گرفته میباشد و باعث می شود ستاره سازی متوقف شود. این حفره ها از همدیگر صد هزار سال نوری فاصله دارند، این مقدار تقریبا برابر عرض کهکشان راه شیری است. نیرویی که نیاز است تا آنها را در میان بزرگترین خوشه های کهکشانی تولید کند ده برابر نیرویی است که ما نیاز داریم تا حفره های شناخته شده در پرسئوس را تولید کنیم.

در حالی که انرژی برای نیرو دادن به جت ها توسط ماده ای که به سیاهچاله سقوط کرده فراهم می شود، هیچ اشعه ایکس از سقوط مواد تشخیص داده ساتع نشده است. این نتایج می تواند توضیح دهد که این سیاهچاله بزرگ جرمی بیشتر از ده میلیارد برابر خورشید دارد. یک مقاله در این مورد در 10 نوامبر 2013 در مجله اختر فیزیک این موضوع را بررسی کرده است.

منبع : dailygalaxy