بیگ بنگ: بسیاری از کهکشان های کشف شده یک هسته بسیار درخشان دارند که توسط سیاهچاله های پرجرم انرژی داده می شود. این هسته های کهکشانی ِ فعال، از درخشان ترین اجرام در جهان هستند، درخشش آنها بسیار زیاد است زیرا ماده داغ زمانی که به درون سیاهچاله سقوط می کند بسیار درخشان می شود، این فرایند بنام قرص برافزایشی شناخته می شود. این درخشش نور در بین کهکشان های فعال بسیار زیاد میباشد، بنابراین اخترشناسان آنها را براساس خواص نوری به چندین گونه تقسیم کرده اند.

کهکشان Markarian 1018 حدود 607 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد.

به گزارش بیگ بنگ، برخی از این کهکشان های مشاهده شده در طی یک دوره ی کوتاه ِ ده ساله بطور چشمگیری تغییر کرده اند. در مطالعه ای جدید کهکشان Markarian 1018 که حدود 607 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. کشف طبیعت بی ثبات کهکشان Markarian 1018 با تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا انجام شد که اطلاعات 40 کهکشان نزدیک با هسته فعال را جمع آوری می کند. مشاهدات کهکشان Markarian 1018 با چند طیف سنج اکسپلورر انجام شد و تغییر عجیب ِ نوری را در این کهکشان نشان داد.

ربکا مک الوری، نویسنده مقاله و دانشجوی دکتری اختر فیزیک در دانشگاه سیدنی گفت:« ما از دیدن این تغییر عجیب در Markarian 1018 شگفت زده شدیم.» شانس مشاهده کهکشان قبل از اینکه شروع به محو شدن کند یک فرصت غیر منتظره است. برند هوسمان رهبر پروژه و نویسنده ی یکی از دو مقاله مرتبط با این کشف گفت: «ما خوش شانس بودیم که این اتفاق ۳-۴ سال بعد از کاهش نور کهکشان آغاز شده است و هم اکنون می توانیم جزئیات بیشتری از رشد پیوسته ی کهکشان های فعال، را مورد بررسی قرار دهیم.»

تیم تحقیقاتی بدنبال حل این موضوع بود که چرا روشنایی کهکشان Markarian 1018 دچار تغییر عمده شده است. محققان احتمال بلعیده شدن یک ستاره توسط سیاهچاله و احتمال ابهام مداخله با گازها را رد نمی کنند، اما مکانیزم شگفت آور Markarian 1018 بعنوان یک راز پس از دور اول مشاهدات همچنان باقی مانده است. با این حال تیم تحقیقاتی با استفاده از تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا ناسا توانست داده های بیشتری جمع آوری کند که نشان می داد یک سیاهچاله ی گرسنه مواد را به درون قرص برافزایشی خود می کشد.

این امکان نیز وجود داشت که گرسنگی این سیاهچاله بخاطر از هم گسیخته بودن جریان سوختش میباشد، اما یک دلیل جالب تر این بود که احتمالا این سیاهچاله با یک سیاهچاله دوم تعامل داشته است که ناشی از ادغام دو کهکشان در گذشته بوده است. مطالعه روی این کهکشان فعال همچنان ادامه پیدا می کند زیرا با بررسی آن می توانیم به جزئیات بیشتری از کهکشان های فعال و جهان ِ شگفت انگیز سیاهچاله های گرسنه پی ببریم!

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: astoronomynow.com