بیگ بنگ: پروفسور ابل مندز، رئیس آزمایشگاه زیست پذیری سیاره ای و زیست شناس نجومی در دانشگاه پورتو ریکو و همکارانش راز سیگنال «عجیب و غریبی» که از ستارۀ نزدیک Ross 128 دریافت شده را برملا کرده اند. به گفتۀ این تیم، بهترین توضیح این است که این سیگنال یک انتقال رادیویی باند پهن از یک یا چند ماهوارۀ مصنوعی است که به دور زمین می چرخند.

ستارۀ Ross 128 که HIP 57548 یا IRAS 1145+0105 نیز نامیده می شود یک ستاره کوتوله سرخ است. این ستاره 15 درصد از جرم خورشید و 21% از شعاع خورشید را شامل می شود، اما انرژی را به حدی آهسته تولید می کند که فقط 0.036% از روشنایی قابل مشاهدۀ خورشید را داراست.

به گزارش بیگ بنگ، در 12 می سال 2017، پروفسور مندز و نویسنده ی همکارش گروهی از ستارگان کوتوله سرخ نزدیک (Ross 128, Gliese 398, Gliese 436, Wolf 359, HD 95735, BD +202465, و K2-18) را با تلسکوپ رادیویی 305 متری در رصدخانۀ آرسیبو- پورتوریکو مشاهده کردند. ستاره شناسان یک سیگنال رادیویی غیرعادی را در حین مشاهدۀ Ross 128 که یک ستارۀ کوتوله سرخ کم جرم و یکی از نزدیکترین ستارگان به خورشید در فاصله 10.96 سال نوری است، شناسایی کردند. این سیگنال تقریبأ به مدت 10 دقیقه باقی ماند و در فرکانس بین 4.6 و 4.8 گیگاهرتز قرار داشت.

آنها سه توضیح اصلی را برای منبع این سیگنال عجیب پیشنهاد دادند: 1- فعالیت ستاره ای غیرعادی 2- انتشار از اشیای پس زمینه ای 3- تداخل ارتباطات ماهواره ای. پروفسور مندز توضیح داد: «هر یک از این راه حل های بالقوه مشکلات خاص خودش را دارد و در نتیجه راز در اینجا این بود که ما نتوانستیم بین این فرضیات تمایز قائل شویم. احتمالات کمترِ دیگری نیز وجود دارد، مثل تداخل رادیویی زمینی و خطاهای پردازش داده.»

وی افزود: «هرچند، افراد زیادی بیشتر علاقه داشتند این سیگنال ها را به عنوان اثبات بالقوه ای از برقراری ارتباط از سوی یک تمدن هوشمند فرازمینی در نظر بگیرند. اما از لحاظ آماری، این همیشه آخرین ملاحظه است، نه بخاطر اینکه چنین تمدن هایی غیرممکن هستند، ما انسان ها یک نمونه از این تمدن ها هستیم، بلکه بخاطر اینکه احتمالات دیگری مطرح شده و هیچ تمدن فرازمینی تاکنون کشف نشده است.»

سیگنال عجیب و غریب! بجای اینکه این سیگنال از اطراف ستاره Ross 128 منتشر شده باشد، محتمل ترین منبع سیگنال ماهواره ای است که به دور زمین می چرخد.

ویگفت: «سیگنال های غیرقابل توضیح دیگر “مثل «سیگنال wow»” در خارج از جوامع آکادمیک به عنوان اثباتی برای ارتباطات فرازمینی در نظر گرفته شده اند. چیزی که در اینجا توضیح داده نشده به معنای غیرقابل توضیح بودن نیست؛ این امر فقط بدین معنا است که نمی توانیم بگوییم از میان این احتمالات چه چیزی منبع دقیق است. این دقیق سیگنال اطراف Ross 128 بود که آن را سیگنال عجیب و غریب نامگذاری کردیم.»

نتایج خود را با بسیاری از ستاره شناسان رادیویی در میان گذاشتیم، اما به هیچ پاسخ قاطعی دست نیافتیم. این امر در نهایت ما را تشویق کرد تا از تیم های موسسه ی ستی و دانشگاه برکلی درخواست کمک کنیم.» مشاهدۀ جدید ستارۀ Ross 128 در 16 جولای سال 2017 با تلسکوپ آرسیبو انجام شد. تیم علمی شنیداری در دانشگاه کالیفرنیا و مرکز تحقیقاتی ستی-SETI(جستجوی هوش فرازمینی)، به این کمپین ملحق شدند و با استفاده از تلسکوپ گرین بنک(GBT) این ستاره را رصد کردند.

جایگاه ماهواره هایی که به دور زمین می چرخند همراه با انتقال دهنده های رادیویی که بین 4 تا 8 گیگاهرتز کار می کنند؛ مکان ستارۀ Ross 128 برابر است با ra = 177 درجه، dec = 1 درجه.

پروفسور مندز گفت: «پس از تحلیل دقیق مشاهدات در رصدخانۀ آرسیبو در یکشنبۀ گذشته، همراه با محققان دانشگاه برکلی با استفاده از تلسکوپ گرین بنک و آرایه تلسکوپ آلن، اکنون از منبع سیگنال عجیب و غریب اطمینان داریم. بهترین توضیح این است که این سیگنال ها مخابره هایی از یک یا چند ماهواره جغرافیایی نشات می گیرند. این امر توضیح می دهد که چرا این سیگنال ها در فرکانس های ماهواره ای بودند و فقط برای Ross 128 ظاهر شدند و در آن باقی ماندن؛ این ستاره نزدیک استوای سماوی است، یعنی جاییک ه ماهواره های جغرافیایی قرار دارند. گرچه این حقیقت هنوز ویژگی های پراکندگی قوی این سیگنال ها را توضیح نمی دهد. هرچند، این امکان وجود دارد که چند انعکاس باعث این انحرافات شده باشند، اما باید زمان بیشتری را صرف بررسی این احتمالات کنیم.»

ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه