بیگ بنگ: خورشید می تواند در 100 سال آینده یکی از بزرگترین تهدیدات ما باشد. اگر یک شراره خورشیدی عظیم به مانند آنچه که 150 سال قبل به زمین برخورد کرد، امروزه ما را هدف قرار بدهد، می تواند شبکه های برق، ارتباطات ماهواره ای و اینترنت را از کار بیندازد. بر اساس یکی از یافته های جدید، احتمال وقوع چنین رویدادی تا قرن بعدی دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش بیگ بنگ، آوی لوئب از دانشگاه هاروارد بیان کرد: «ما معمولا خورشید را به عنوان دوست خود می پنداریم که حیات را در زمین می گستراند اما می تواند خلاف این کار نیز عمل کند.» لوئب و ماناسوی لینگام در دانشگاه هاروارد به بررسی داده های مربوط به سایر ستاره های خورشید مانند، پرداختند تا ببینند ابرشراره های خورشیدی چگونه ما را تحت تاثیر قرار می دهند و احتمال وقوع شان چقدر است. آنان دریافتند که شدیدترین شراره های خورشیدی احتمالا هر 20 میلیون سال در ستاره ای مانند خورشید به وقوع می پیوندند. شدیدترین نوع انفجارهای پرانرژی تابش فرابنفش و ذرات باردار پرانرژی می توانند لایه اوزون ما را به نابودی کشیده و منجر به جهش ژنی و ایجاد اختلال در اکوسیستم بشوند.

محققان اعلام کردند که در کوتاه مدت، شراره های ملایم تری که در خورشید روی می دهند، می توانند مشکلاتی را پدید آورند. در سال 1859، طوفان خورشیدی قدرتمندی شراره های عظیمی را به سوی زمین روانه کرد. سیستم های تلگراف در سرتاسر ملل غربی با اختلال کلی مواجه شد و بر طبق برخی گزارش ها، اپراتورها شوک هایی را از مقادیر قابل توجه جریان الکتریکی درون سیم ها دریافت کردند.

لوئب گفت: «در آن زمان، فناوری پیشرفته ای وجود نداشت و خسارت های بار آمده چندان چشمگیر نبود. اما اگر چنین رویدادی در دنیای مدرن امروزی بیفتد، تریلیون ها دلار خسارت به بار خواهد آمد. زبانه ای نظیر آن می تواند باعث از کار افتادن تمامی شبکه های برق و نیرو، رایانه ها و سیستم های سرمایشی در راکتورهای هسته ای شود. اتفاقات ناگوار بسیاری گریبان بشر را می گیرد.»

به گفته لوئب، رویدادی به قدرت آنچه که در سال 1859 شاهدش بودیم می تواند 10 تریلیون دلار خسارت به شبکه های برق، ماهواره ها و دستگاه های ارتباطی و مخابرات وارد آورد. شراره ای با قدرت نسبتا بیشتر می تواند حتی لایه اوزون را هم با صدمات زیان باری روبرو سازد. کارهای تحقیقاتی قبل نیز نشان می دهد که چنین رویدادی احتمالا در قرن بعدی روی می دهد. حتی 12 درصد احتمال وجود دارد که در دهه بعدی اتفاق افتد. اما ظاهرا هیچکس در این مورد ابراز نگرانی زیادی نمی کند. وقتی صحبت از رویدادهای فضایی تهدید کننده حیات در زمین می شود، همه توجه ها به سمت برخورد شهاب سیارک ها متمرکز می شود. اما لوئب و لینگام دریافتند که ابرشراره های خورشیدی بسیار مرگبار و البته محتمل هستند.

«گرِگ لافلین» از دانشگاه ییل آمریکا اظهار داشت: «اینطور نیست که شب ها در تخت خوابم از فرط نگرانی درباره ابرشراره های خورشیدی خوابم نبرد، اما بدان معنا نیست که نباید در مورد این رویدادها بی توجه بود.» لوئب و لینگام ماه گذشته، راه بالقوه ای را برای محافظت از زمین دربارۀ شراره های خورشیدی بزرگ و کوچک پیدا کردند: حلقه ای عظیمی از سیم های رسانا میان ما و خورشید که می تواند به عنوان یک محافظ مغناطیسی عمل کرده و ذرات زبانه را به سمت و سوی دیگری منحرف نماید. متاسفانه، پرتاب چنین محافظی به فضا می تواند تا 100 میلیون دلار هزینه در بر داشته باشد. آقای لافلین در پایان گفت: «من فکر می کنم ساخت چنین حلقه سیمی در فضا، بهترین راه حل برای خرج پول نیست. فکر کردن درباره چگونگی عملکرد ابرزبانه های خورشیدی می تواند اقدام بسیار ارزشمندی باشد.»

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: newscientist.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.