بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی “چاندرا” ناسا اَبر مولکول عظیمی به نام W51 را در فاصله 17 هزار سال نوری از زمین شناسایی کردند، این ابر محل تولد ستارگان جدید است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، ابرهای مولکولی عظیم، اجرام کیهانی وسیعی هستند که از مولکول‌های هیدروژن و اتم‌های هلیم تشکیل شده‌اند و در واقع محل تولد ستارگان و سیاره‌های جدید به شمار می‌آیند. این ابرها ممکن است صدها سال نوری عرض داشته باشند و حاوی بیش از یک میلیون ستاره به اندازه جرم خورشید باشند.

دانشمندان به تازگی اَبر مولکولی عظیمی موسوم به W51 را کشف کرده‌اند که یکی از نزدیک‌ترین اجرام کیهانی به زمین بوده و در فاصله 17 هزار سال نوری از آن واقع شده است. به دلیل نزدیکی نسبی به زمین، این اَبر فرصتی عالی برای مطالعه چگونگی شکل‌گیری ستارگان کهکشان راه شیری در اختیار منجمان می‌گذارد. تصویر منتشر شده توسط “چاندرا”، وجود منبع پرانرژی اشعه ایکس از این شیرخوارگاه ستاره‌ای را نشان می‌دهد و پرتوهای ایکس این رصدخانه ظرف 20 ساعت بیش از 600 ستاره جوان را شناسایی کردند.

اَبر کشف شده، حاوی چندین خوشه جوان ستاره‌ای است و داده‌های ارائه شده، وجود منابع اشعه ایکس را در خوشه‌های کوچک آن و همچنین تراکم شفافی متشکل از بیش از 100 منبع اشعه ایکس در خوشه مرکزی به نام G49.5- 0.4 را نشان می‌دهند. در این میان، یکی از پرجرم‌ترین ستارگان کهکشان راه شیری، منبع شفاف اشعه ایکسی است که توسط تراکمی از منابع اشعه ایکس کم‌نورتر احاطه شده است. یک خوشه عظیم و جوان هم که نزدیک مرکز این اَبر مولکولی قرار دارد، میزبان سیستم ستاره‌ای است که حجم فوق‌العاده زیادی از پرانرژی‌ترین منابع پرتو ایکسی را تولید می‌کند که تاکنون توسط “چاندرا” مشاهده‌ شده‌اند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: chandra.harvard.edu