بیگ بنگ: تیمی از دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا که سال‌ها به دنبال رصد نخستین اجرام کیهان بوده‌اند، دوردست‌ترین کهکشان ِ کیهان را شناسایی کردند. نور این کهکشان 13.2 میلیارد سال در سفر بوده تا به زمین برسد.

تصویری از کهکشان EGS8p7 ، در نمایی از تلسکوپ هابل و تلسکوپ اسپیتزر
تصویری از کهکشان EGS8p7 ، در نمایی از تلسکوپ هابل و تلسکوپ اسپیتزر

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این منجمان کهکشانی موسوم به EGS8p7 را شناسایی کرده‌اند که بیش از 13.2 میلیارد سال عمر دارد، این در حالی است که خود جهان 13.8 میلیارد سال قدمت دارد. دانشمندان با استفاده از «طیف‌سنج چندجسمی برای تفحص مادون‌قرمز» (MOSFIRE) در رصدخانه کک W.M. در هاوایی، نوعی تحلیل طیف‌نگاری را از این کهکشان برای تعیین انتقال به سرخ آن (redshift) انجام دادند.

طیف‌سنج MOSFIRE نشانگرهای شیمیایی هر چیزی از ستارگان گرفته تا کهکشان‌های دوردست را در طول موج‌های نزدیک مادون‌قرمز شناسایی می‌کند. مفهوم انتقال به سرخ معمولا برای اندازه‌گیری فاصله کهکشان به کار می‌رود؛ با این حال استفاده از آن برای تعیین دورترین و بنابراین قدیمی‌ترین اجسام کیهان خالی از دشواری نیست.

تصویری از کهکشان EGS8p7 که رصدخانه کک در هاوایی به ثبت رسانده را در نمایی از گرافیک کیهانی و سیر شناسایی اجرام دوردست جهان مشاهده می کنید.
تصویری از کهکشان EGS8p7 که رصدخانه کک در هاوایی به ثبت رسانده را در نمایی از گرافیک کیهانی و سیر شناسایی اجرام دوردست جهان مشاهده می کنید.

بلافاصله پس از بیگ‌ بنگ، جهان به شکل سوپی از ذرات باردار (الکترون و پروتون‌ها) و همچنین نور (فوتون‌ها) بود. اما این فوتون‌ها توسط الکترون‌های آزاد منتشر شدند. 380 هزار سال پس از بیگ‌بنگ، جهان به اندازه‌ای سرد شده بود که الکترون‌های آزاد و پروتون‌ها با یکدیگر ترکیب شدند و اتم‌های خنثی هیدروژن را تولید کردند؛ این اتم‌ها جهان را پر کردند و به نور امکان حرکت در سراسر کیهان را دادند. سپس زمانی که جهان فقط نیم میلیارد تا یک میلیارد سال عمر داشت، نخستین کهکشان‌ها به وجود آمدند و گاز خنثی را دوباره یونیزه کردند؛ جهان نیز در حال حاضر یونیزه است.

سیرویو بلی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی کالیفرنیا در خصوص این کشف گفت: « کهکشانی که مشاهده شده، به طور غیرمعمولی درخشان است و احتمالا توسط جمعیتی از ستارگان بی‌نهایت داغ نیرودهی می‌شود. کهکشان EGS8p7 احتمالا دارای ویژگی‌های خاصی است که آن‌ را قادر ساخته حباب عظیمی از هیدروژن یونیزه‌شده را بسیار زودتر از کهکشان‌های دیگر تولید کند.» جزئیات این دستاورد علمی در مجله Astrophysical ارائه شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: caltech.edu

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.