بیگ بنگ: محققان انستیتوی اختر فیزیک جزایر قناری، یک اَبر زمین جدید در خارج از منظومه شمسی شناسایی کردند، ابرزمین ها سیاراتی از جنس سنگ هستند که ابعاد آنها چندین برابر زمین است.

3-scientistsfrبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، این سیاره که GJ 536 b نام گذاری شده است، در مدار ستاره ای موسوم به GJ 536 حرکت می کند که در فاصله 32 سال نوری از زمین قرار دارد. جرم این سیاره حدود 5.4 برابر جرم زمین است. با وجود این که سیاره GJ 536 b در منطقه قابل سکونت ستاره خود قرار ندارد، شباهت زیاد آن به یک کوتوله قرمز نسبتا سرد، چشم انداز جالبی را از تجزیه و تحلیل شرایط جوی آن در اختیار می گذارد.

امکان مشاهده این سیاره هم از نیمکره شمالی و هم از نیمکره جنوبی زمین وجود دارد و به همین علت گزینه مناسبی برای مطالعه با استفاده از طیف سنج های مدرن محسوب می شود. با توجه به این که معمولا سیارات سنگی در گروه های چندتایی دیده می شوند، محققان انتظار دارند مشاهدات بعدی سیاره GJ 536 b منجر به شناسایی چندین سیاره سنگی جدید شود.

در حال حاضر محققان در تلاش هستند تا زمینه را برای شناسایی و تحلیل تغییرات طیفی تشعشعات ستاره ای که از مقابل سیاره GJ 536 b عبور می کنند، آماده سازند تا شاید درک مناسبی از ساختار اتمسفر این سیاره به دست آورند. محققان گزارش کامل این اکتشاف را در نشریه Astronomy & Astrophysics منتشر کردند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.