بیگ بنگ: داده‌های پیشین “فضاپیمای گالیله”ناسا نشان می‌دهد که ممکن است این فضاپیما در سال 1997 از میان حوضچه‌های “قمر اروپا”(Europa)، عبور کرده باشد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، “اروپا” نام یکی از شصت و نه قمر سیاره‌ مشتری است. این قمر در سال 1610 میلادی توسط گالیله کشف شد. دانشمندان به دنبال شواهدی برای اثبات وجود آب در قمر اروپا هستند. دانشمندان بر این باورند که آب‌های قمر اروپا در سال‌های 2012 و 2016 با فشار خارج شده است. “تلسکوپ فضایی هابل” توانست تصاویری از خروج آب از قمر اروپا را ثبت کند اما به دلیل کیفیت پایین تصاویر، دانشمندان نتوانستند آن را ثابت کنند. داده‌های پیشین فضاپیمای گالیله به دانشمندان دلایل محکمی برای اثبات وجود آب در قمر اروپا ارائه می‌دهد.

محققان معتقدند که در زیر پوسته قمر اروپا اقیانوس آب شور نهفته است. آنها بر این باورند که این ممکن است به شواهدی از زندگی در ماه نیز اشاره داشته باشد. برای مطالعه ترکیب آب قمر اروپا، دانشمندان باید فضاپیماهایی را برای کاوش ارسال کنند. این فضاپیما می‌بایست به جای فرود بر روی ماه، از میان حوضچه‌ها عبور کنند. دانشمندان بر این باور بودند که ممکن است بتوانند داده‌های مربوط به حوضچه‌ها را در داده‌های پیشین فضاپیمای گالیله پیدا کنند. اما آنها تنها دریافتند که فضاپیمای گالیله در تاریخ 16 دسامبر 1997 در حدود 400 کیلومتر بالای سطح قمر اروپا پرواز کرده بود.

فضاپیما گالیله میزان افزایش میدان مغناطیسی همراه با میزان افزایش انرژی ذرات را اندازه گیری کرد. دانشمندان بر این باورند که میزان افزایش انرژی ذرات ممکن است نتیجه پرواز در میان حوضچه‌های قمر اروپا باشد. فضاپیما گالیله در سال 2003 به اعماق اتمسفر مشتری شیرجه زد.

قرار است در دهه‌های آینده دو فضاپیمای مختلف در قمر اروپا کاوش کنند. آژانس فضایی اروپا قرار است در آینده فضاپیمای جویس(JUICE) را بفرستد. در همان زمان ناسا نیز در حال ارسال کاوشگر کلیپر اروپا(Europa Clipper) خواهد بود. هدف دانشمندان از ارسال کلیپر این است که ببینند آیا شرایط قمر اروپا برای زندگی مناسب است یا خیر. ماموریت کلیپر دو سال به طول خواهد انجامید، در این ماموریت، کلیپر به دور سیاره مشتری خواهد چرخید و حداقل 40 پرواز نزدیک به قمر اروپا انجام خواهد داد و هر مرتبه اطلاعات مختلفی از قسمت‌های مختلف این قمر را جمع آوری خواهد کرد.

برای تحقیق در مورد حوضچه‌ها، نیاز نیست که این کاوشگرها از میان آنها بگذرند ذراتی که از حوضچه‌ها پخش می‌شوند، در فضای قمر اروپا یافت می‌شوند. 9 ابزار برای این ماموریت انتخاب شده اند. آنها پوسته یخی این قمر را مطالعه خواهند کرد، یکی از این ابزارها می‌تواند میدان مغناطیسی، شوری آب اقیانوس در این قمر را اندازه گیری کند، و ابزار دیگر نیز تصاویر با وضوح بالا از سطح این قمر را ثبت خواهد کرد. یافته‌های محققان خود در مجله Nature Astronomy منتشر شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: techtimes.com