بیگ بنگ: فضاپیمای بعدیِ شکارچی سیاره از ناسا – که نام کاملش ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی عبوری(TESS) است – قرار است 16 آوریل 2018 بر روی موشک فالکون 9 اسپیس ایکس از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال- فلوریدا پرتاب شود.

تصویری هنری از ماهوارۀ بررسی سیارات فراخورشیدی عبوری(TESS) در جلوی یک سیارۀ گدازه‌ای که به دور ستاره‌ میزبانش می‌چرخد. TESS که قرار است 16 آوریل 2018 پرتاب شود احتمالأ هزاران سیارۀ جدید را شناسایی کرده تا مورد تحقیق و مشاهده‌ بیشتر قرار گیرد.

به گزارش بیگ بنگ، ماهواره TESS بیش از 200 هزار ستارۀ مجاور را با دقت موشکافی خواهد کرد؛ به گفته‌ اعضای تیم مأموریت، مطالعۀ دقیق بسیاری از این ستارگان در رصدخانه‌های دیگر به اتمام خواهد رسید. رینهارت، دانشمند پروژۀ TESS از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرینبلت- ماریلند، گفت: «TESS دری را به سوی یک نوع مطالعۀ کاملأ جدید گشوده است. ‌می‌توانیم تک تک سیارات را مطالعه کنیم و درباره‌ تفاوت‌های بین سیارات صحبت کنیم. هدف‌هایی که TESS پیدا می‌کند به مدت چندین دهه موضوعات جالبی برای تحقیق خواهند بود. این شروع یک دورۀ جدید از تحقیق بر روی سیارات فراخورشیدی است.»

اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، این ماهواره که 318 کیلوگرم وزن دارد، در یک مدار به شدت بیضویِ 13.7 روزه قرار می گیرد که 108 هزار کیلومتر به زمین نزدیک و 373 هزار کیلومتر از آن دور می شود. به گفته‌ مسئولین مأموریت، این مدار – که هیچ فضاپیمایی تاکنون در آن قرار نگرفته– به طور باورنکردنی پایدار است و موجب می‌شود TESS بدون اینکه موتورش به احتراق بیفتد به مدت چندین دهه در آن باقی بماند.

این ماهواره نخستین مأموریتِ دوساله‌اش را با استفاده از چهار دوربین ویژه سپری می‌کند تا «عبور سیارات» را شکار کند؛ عبورها تغییراتی کوچک در روشنایی هستند که در اثر عبور سیارات بیگانه از مقابل ستارگان خود از نقطه‌نظر ِ TESS رهگیری می‌شود. این همان روشِ شکار سیاره است که تلسکوپ فضایی کپلر ناسا استفاده کرده است و تقریبأ دو سوم از 3700 سیارۀ فراخورشیدی شناخته شده را کشف کرد. اما اختلافات بزرگی بین دو مأموریت به چشم می‌خورد.

یک اختلاف هزینه است: هزینۀ کپلر تقریبأ 600 میلیون دلار بود، درحالیکه هزینۀ TESS برابر با 200 میلیون دلار می‌باشد. به علاوه، کپلر همچنان در یک بخش از آسمان شروع کرد که شامل 150 هزار ستاره در حین مأموریت اولیه‌اش بود و از سال 2009 تا سال 2013 به طول انجامید. و این ستارگانِ هدف نسبتأ دوردستی بودند – اصولأ بیش از 1000 سال نوری فاصله دارد.

مهندسان در حال کار بر روی ماهوارۀ بررسی سیارات فراخورشیدی ناسا هستند که قرار است 16 آوریل 2018 پرتاب شود.

ماهواره TESS یک بررسی گسترده‌تر را انجام می دهد و ظرف دو سال حدود 85 درصد از آسمان را پوشش می‌دهد. این ماموریت ستارگان نزدیک را مورد هدف قرار خواهد داد – ستارگانی که در فاصلۀ 300 سال نوری از زمین قرار دارند. انتظار می‌رود این مأموریت جدید هزاران سیارۀ جدید را کشف کند که برخی از آنها به اندازه‌ای نزدیک خواهند بود که با استفاده از ابزارهای دیگر با جزئیات مطالعه می‌شوند، مثل تلسکوپ فضایی جیمز وب 8.8 میلیارد دلاری ناسا که قرار است در می سال 2020 پرتاب شود.

پائول هرتز، رئیس بخش اخترفیزیک در دفتر مرکزی ناسا در کنفرانس خبری گفت: «با تلسکوپ‌های بزرگتر می‌توانیم به دنبال نشانه‌هایی از جو این سیارات بگردیم تا ببینیم از چه چیزی تشکیل شده‌اند و همچنین ببینیم آیا گازهایی از نوع گازهای موجود در جو ِ زمین را دارند و نشانه‎‌هایی از حیات بر روی آنها وجود دارد یا خیر» هرتز افزود: «TESS به خودی خود نمی‌تواند حیات ماوراء زمین را کشف کند، اما به ما کمک خواهد کرد تا ببینیم کجا باید تلسکوپ‌های بزرگترمان را در این تحقیق استفاده کنیم.» به گفتۀ مقامات ناسا، درحالیکه TESS بر سیارات فراخورشیدی تمرکز دارد، محققان در برنامه‌ «محقق مهمان» در سراسر دنیا این فرصت را دارند تا از این فضاپیما برای بررسی اجرام کیهانی و پدیده‌های دیگر استفاده کنند.

رینهارت گفت: «فکر نمی‌کنم همه چیز را در مورد TESS بدانیم. از نظر من، هیجان‌انگیزترین بخش هر مأموریتی نتایجِ غیرمنتظرۀ آن است، نتایجی که هیچکس انتظارش را نداشته است.» مأموریت TESS بدستِ مرکز گودارد ناسا مدیریت می‌‌شود و توسط موسسه‌ فناوری ماساچوست اجرا می‌گردد. محقق اصلی TESS، “جورج ریکر” در موسسه‌ اخترفیزیک و تحقیقات فضایی کاولی MIT مشغول بکار است.

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه