تصاویرِگرفته‌شده توسطِ رادیوتلسکوپ، قلبِ کربنیِ سحابی را آشکار کرد. به تازگی با استفاده از تلسکوپِ آلما (ALMA) تصاویری با توانِ تفکیکیِ بسیار بالا از یک سحابیِ سیاره‌نما گرفته شده که تمرکزِ اتم‌های کربن در ناحیه‌ی کوچکی در نزدیکیِ مرکزِ سحابی را نشان می‌دهد. درمیانِ عکس‌هایی که تاکنون از رصدهای رادیوتلسکوپ‌ها گرفته شده، این تصاویر دارای بیش‌ترین جزییات درباره‌ی اتم‌هایی‌ست که هم‌چون گردابی به دورِ یک ستاره‌ی درحالِ مرگ می‌چرخند.

به گزارش انجمن فیزیک ایران، سحابیِ سیاره‌نمای NGC 6302 که از ستاره‌ای با جرمی 5 برابرِ خورشید تشکیل شده، در فاصله‌ای نزدیک به 3800 سالِ نوری از زمین و در صورتِ فلکیِ عقرب قرار گرفته است. دانشمندان علاقه‌مندند عکس‌هایی از نمای نزدیک از محتوای کربن، هیدروژن و اکسیژنِ این ستاره بگیرند تا محیطِ درون و پیرامونِ این ستاره‌ی درحالِ مرگ را از نظرِ شیمیایی بهتر دریابند.

STELLAR__VIEWتصویرِ قرارگرفته در گوشه‌ی بالای سمتِ راستِ این شکل، نمای کاملی از سحابیِ سیاره‌نمای NGC 6302 را نشان می‌دهد. تصاویرِ آشکاری که به تازگی از این سحابی گرفته شده نشان می‌دهد که اتم‌های کربن در نزدیکیِ مرکزِ ستاره‌ی درحالِ مرگ، گردِ هم آمده‌اند. این ناحیه در تصویرِ اصلی به رنگِ زرد دیده می‌شود.

اخترشناسان رصدهایی که در طولِ موجِ میلی‌متری صورت گرفته را با عکس‌هایی که توسطِ تلسکوپِ فضاییِ هابل گرفته شده درهم‌آمیخته و به این ترتیب توانسته‌اند محلِ قرارگیریِ اتم‌های کربن را تعیین کنند. برای این کار اخترشناسان 5 آنتنِ رادیوییِ 7 متری را بر روی این سحابیِ سیاره‌نما متمرکز کرده‌اند. این آنتن‌های رادیویی بخشی از آرایه‌ی بزرگِ میلی‌متر/ زیرمیلی‌متری Atacama(یا به اختصار ALMA) هستند که در شمالِ شیلی قرار گرفته است.

در آینده رصدهایی با بکارگیریِ شمارِ بیش‌تری از آنتن‌های رادیوییِ آلما انجام خواهد شد. توانِ تفکیکیِ نمایی که اخترشناسان در این رصدها به دست خواهند آورد 400 برابر بیش‌تر از واپسین عکس‌های موجود است. واکنش‌های میانِ کربن و دیگر اتم‌ها، هم‌چون اکسیژن و هیدروژن، به ساختِ مولکول‌های پیچیده‌ای می‌انجامد که برای پدیدآمدنِ سیاره‌ها و زندگی موردِ نیاز است. به همین دلیل اخترشناسان بر این باورند که چنین نمایی می‌تواند دگرگونی‌های کیهان را بیش‌تر و بهتر توضیح دهد.

منبع: http://www.sciencenews.org/view/generic/id/352976/description/Radio_telescope

نویسنده خبر: دلارام میرفندرسکی

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. این سحابی سیاره نما همیشه وسطش باریک تر بوده یا به تدریج شده؟