بیگ بنگ: در این تصویر جدید و خیره کننده از توسط تلسکوپ ِ رصدخانه سیلا در شیلی، ستاره ای بسیار جوان را می بینیم که سحابی IC 2631 را روشن کرده است.

این عکس از تلسکوپ رصدخانه سیلا، بازتاب سحابی IC 2631 را نشان میدهد.

به گزارش بیگ بنگ، سحابی IC 2631 از نوع سحابی بازتابی است. سحابی بازتابی ابری از غبار کهکشانی است که نور ستاره نزدیکش را در فضا منعکس می کند و نور خیره کننده ای را به نمایش می گذارد. این سحابی نورانی ترین شیء در مجموعه کامالئون (Chamaeleon Complex)است، ابر بزرگی از گاز و غبار که تعداد بسیار زیادی از ستارگان تازه متولد شده و در حال شکل گیری را در خود جای داده. این مجموعه در ناحیه جنوبی صورت فلکی آفتاب پرست در فاصله 15 سال نوری از زمین واقع است.

سحابی IC 2631 روشنایی خود را مدیون ستاره ای بسیار جوان بنام HD 97300 می باشد. به رغم حضور پر اهمیت این ستاره باید آن را از نقطه نظر جرم نیز مورد بررسی قرار داد. این ستاره از نوع ستارگان تی ثوری(نوعی ستاره ی متغیر) است، که جوانترین مرحلۀ قابل رویت از زندگی ستارگان نسبتاً کوچک را نشان می دهد. هنگامی که این ستارگان به بلوغ می رسند جرم خود را از دست داده و منقبض می شوند؛ اما در طی مرحله تی ثوری، این ستارگان هنوز به اندازه کوچک شده نهایی خود که قرار است میلیاردها سال در آن اندازه بعنوان یک ستاره به زندگی خود ادامه دهند، نرسیده اند.

تصویر نمای باز از سحابی بازتابی IC 2631 و نواحی اطرافش

اما دمای سطح این ستارگان جوان بسیار نزدیک به دمای نهایی آنها در دوره پس از بلوغ است، چرا که این اجرام در مرحله تی ثوری اساساً نسخه غول آسای دوره های بعدی زندگی خود هستند و بنابراین در دوره جوانی و غول آسایی درخشانتر از دوره های پس از بلوغ خود میباشند. آنها هنوز مانند ستارگان بالغ تر در هسته خود فرایند گداخت هیدروژن به هلیوم را آغاز نکرده اند اما با تولید گرما از طریق انقباض در حال شروع به آماده سازی نیروگاه های حرارتی شان هستند.

سحابی بازتابی، مانند فرایندی است که برای ستاره HD 97300 توضیح داده شد، صرفاً به اعتبار بازتاب نور این نوع ستارگان در فضا نور افشانی می کنند. نور ستارگانی که پر انرژی تر هستند، مانند تابش فرا بنفشی که از ستارگان جوان بسیار داغ منتشر می شوند، قادر به یونیزه کردن گازهای اطراف خود هستند و بدین ترتیب به عامل انتشار نور این گازها کمک می کنند. این نوع تابش ِ سحابی ها نمایانگر حضور ستارگان داغ تر و قدرتمندتر است که در دوره بلوغشان از فاصله هزاران سال نور آنها را قابل رویت می نماید.

ترجمه: سید علیرضا موسوی / سایت علمی بیگ بنگ