بیگ بنگ: تحقیقات جدید نشان می­ دهد طوفان­های خورشیدی باعث نابودی الکترون­ها در بخش­های عظیمی از جو زمین می­ شوند. به طور معمول وقتی یک طوفان خورشیدی به زمین می­رسد، به سبب برخورد با لایه مگنتوسفر(Magnetosphere) زمین باعث ایجاد مجرایی در فضا شده که الکترون­ و مقدار زیادی از ذرات باردار به سمت یونوسفر(لایه­ ای خارج از اتمسفر) سرازیر می ­شوند.

به گزارش بیگ بنگ، به عبارتی دیگر، طوفان­های خورشیدی اغلب با انبوهی از الکترون همراه می­باشند. گرچه یافته­ های جدید ثابت می­کند الکترون­ها زمانی که در محلی دیگر تجمع می ­یابند، همزمان از لایه­ های جو نیز ناپدید می ­شوند. پِر هوگ پروفسور دانشگاه فنی دانمارک در نشستی خبری گفت: «ما بررسی هایی در رابطه با طوفانی خورشیدی در سال 2014 در قطب شمال انجام دادیم و دریافتیم که الکترون­ها در مقادیری عظیم عملا از مناطقی به وسعت 500 تا 1000 کیلومتر محو شده بودند. این عمل در جنوب مناطقی با حجم عظیمی از الکترون­ها اتفاق می­ افتد.»

در حال حاضر دانشمندان فقط اطلاع ار وقوع این پدیده دارند و از فهم علت آن عاجزند اما هنوز مقادیر زیادی از داده­ برای بررسی باقیست. اندازه­ گیری­ های انجام شده توسط ماهواره­ ها و ایستگاه­ های اندازه ­گیری زمین­ مغناطیس توسط دانشگاه فنی دانمارک مقادیر زیادی از داده ها را از طوفان خورشیدی سال 2014 جمع­ آوری کرد. هدف اصلی پرهوگ و همکاران او در دانشگاه فنی دانمارک ارتقا سطح دانش ما در مورد تاثیرات طوفان­های خورشیدی بر ارتباطات و سیستم ­های راهبری می­باشد، اما محققان امید دارند بررسی­ های بعدی آنها از داده­ های الکترومغناطیسی در آینده پدیده مفقود شدن الکترون­ها را توضیح دهد.

تیبور دورگونیکس دانشجوی دکترای دانشگاه فنی دانمارک گفت: «این تحقیقات دو جنبه دارد که می­توان از آنها در اهداف مختلف استفاده کرد و از جنبه نظری آن می­توان برای فهم بهتر این پدیده استفاده کرد.» او اضافه کرد: «تحقیقات جدید، ما را قادر می سازد که عوامل مهم و تاثیرگذار در سیستم ­های راهبری ماهواره­ای را شناسایی کنیم و زمان احتمالی وقوع این عوامل را پیش­ بینی کنیم. در سطحی نظری، ما متوجه شدیم که حین وقوع طوفان­های خورشیدی، الکترون­ها برخلاف انتظار از لایه یونوسفر ناپدید می­ شوند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Science منتشر شده است.