بیگ بنگ: محققان آژانس فضایی اروپا اعلام کردند، دنباله دار چوريوموف در روز 13 آگوست 2015، به نزدیک ترین فاصله اش تا خورشید رسید. این نزدیک شدن به خورشيد باعث افزايش حرارت سطحي دنباله‌دار و فوران‌هاي گازي در آن شد.

تصویری متحرک از فعالیت ها و فوران دنباله دار که چند ساعت پیش از رسیدن به نقطه ی حضیض خورشیدی گرفته شده است.

به گزارش بیگ بنگ، این دنباله دار هر 6.45 سال یک‌بار دور خورشید می‌ چرخد و نزدیک‌ترین فاصله‌اش از ستاره‌ی منظومه‌ی شمسی 1.3 واحد نجومی است که بیرون از مدار زمین قرار می‌گیرد (فاصله‌ی زمین تا خورشید یک واحد نجومی است). دوربین علمی فضاپیمای روزتا از فاصله‌ی 325 کیلومتری عکس بالا را در نور و سایه از این دنباله‌دار 4 کیلومتری با هسته‌ای دو بخشی گرفته است.

در این تصویر محل قراگیری دنباله دار چوريوموف را در نزدیکترین فاصله ی عبوری از خورشید مشاهده می کنید.

دنباله‌دار چوريوموف در نزديك‌ترين فاصله‌اش، 186 ميليون كيلومتري از خورشيد فاصله داشت، كه چنین فوران‌ و غباری را به بیرون پرتاب کرد. فضاپیمای روزتا با كمك تجهيزات مطالعاتي‌اش دريافت در هر ثانيه بيش از 300 ليتر آب به بيرون این جرم كيهاني فوران مي‌كند و اين به آن معني است كه دنباله‌دار در دوران عبور نزديك از كنار خورشيد هر روز 36 ميليون كيلوگرم از وزنش را از دست مي‌دهد. در كنار اين آب، 86 ميليون كيلوگرم غبار نيز از دنباله‌دار خارج مي‌شود و انتظار مي‌رود چنين دوره فعاليتي براي چندين هفته ادامه داشته‌باشد.

در این تصاویر سه‌گانه‌ای که فضاپیمای روزتا از دنباله‌دار با فاصله‌ی ۱۸ دقیقه‌ای گرفته ظهور و ناپدید‌شدن یخ‌های بخار شده را می بینید.

از آگوست سال گذشته تاکنون کاوشگر روزتا و مدارگرد آن بر روی دنباله‌دار به فعالیت ادامه داده‌اند و هم اکنون اولین سفر فضایی مدارگرد و کاوشگر به همراه دنباله‌دار به دور خورشید شروع شده است. با عبور این دنباله دار به دور خورشید فعالیت‌های سطحی و زیرسطحی اش افزایش پیدا می‌کند که این فرایند با بخارشدن یخ‌ها و فوران گاز باعث مه‌آلود شدن جو اندک این دنباله‌دار می‌شود. جزئیات بیشتر در سایت سازمان فضایی اروپا منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: apod , BBC