ooQE2
در تازه ترین عبور سیارکها از کنار سیاره مادریمان سیارکی بنام 1998 QE2 در روز 31 مه 2013 از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد.
طبق محاسبه دانشمندان این سیارک طولی حدود 2.7 کیلومتر دارد که این اندازه برابر با 9 کشتی مسافربری بزرگ میباشد. این سیارک از فاصله 5.8 میلیون کیلومتری زمین یا بعبارتی فاصله حدودا 15 برابر زمین تا ماه عبور خواهد کرد.
این بهترین فرصت برای دانشمندان است تا با رادار رصد خانه گلدستون در بیایان کالیفرنیا بتوانند از نزدیک این سیارک عبوری را مورد بررسی قرار دهند تا جزئیات بیشتری از درک اندازه، شکل ، ویژگی سطحی و … آن بدست بیاورند.
این سیارک حداقل تا دو قرن آینده به سوی زمین باز نخواهد گشت. سیارک 1998 QE2 در 19 اوت سال 1998، توسط موسسه فناوری لینکلن ماساچوست در نیومکزیکو کشف شد.
خرده سیارک های سرگردان فراوانی در منظومه شمسی وجود دارند که از روزهای اولیه ابر عظیم گاز و غبار آن باقی مانده اند. بسیار ی از این تکه سنگهای آسمانی در منظومه شمسی سرگردان هستند که با اندازه های ریز و درشت زمین را مورد آماج و خطرات برخورد قرار می دهند.
بخش اعظم این سیارک ها در محدوده کمربند سیارکها به دور خورشید می چرخند اما گاه و بی گاه برخورد یا کشند گرانشی سیارکی را از مدار آن بیرون می اندازد و سیارک وارد مداری می شود که ان را به مرکز منظومه شمسی نزدیکتر می کند. بخشی از آن سیارکها سر از مدار زمین در می آورند.

Read More : http://spaceref.com/asteroids