بیگ بنگ: کپسول فضایی اوریون (Orion) در نخستین پرواز آزمایشی، سرانجام روز گذشته به فضا پرتاب شد و پس از یک سفر فضایی حدودا پنج ساعته با کمک چتر نجات در اقیانوس آرام با موفقیت فرود آمد. این فضاپیما ساخته شده تا انسان ها را به دور دست ترین جایی که تاکنون سفر کرده اند ببرد و رویای سفر به مریخ را به حقیقت بدل کند.

پرتاب کپسول فضایی اوریون توسط موشک سنگین دلتا 4
پرتاب کپسول فضایی اوریون توسط موشک سنگین دلتا 4

به گزارش ایسنا، نخستین پرتاب آزمایشی کپسول فضایی اوریون قرار بود روز پنجشنبه انجام شود، اما این برنامه سه بار به دلیل حضور قایق‌های ناشناس در نزدیکی محل پرتاب، وزش باد شدید و بروز نقص فنی، لغو و به روز جمعه پنجم دسامبر (14 آذر) موکول شد.

لحظۀ اوج گیری کپسول فضایی اوریون به فضا
لحظۀ اوج گیری کپسول فضایی اوریون به فضا

در حالی که ناسا احتمال پرتاب موشک سنگین دلتا حامل کپسول فضایی اوریون در روز جمعه را به دلیل شرایط نامناسب جوی حدود 40 درصد اعلام کرده بود، این پرتاب در نهایت در ساعت 12:05 به وقت گرینویچ (15:35 به وقت تهران) از سکوی پرتاب 37 در پایگاه نیروی هوایی کیپ‌کاناورال در فلوریدا انجام شد.

تصویری از مراحل پرتاب کپسول فضایی اوریون تا لحظه فرود بر زمین
تصویری از مراحل پرتاب کپسول فضایی اوریون تا لحظه فرود بر زمین

اوریون در مدت سفر فضایی 4.5 ساعته خود دو بار به دور زمین چرخید که در بار دوم تا ارتفاع 5793 کیلومتری بالای زمین پرواز کرد؛ این ارتفاع 14 برابر دورتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) است. در نخستین پرواز آزمایشی کپسول فضایی اوریون موسوم به EFT-1، عملکرد رایانه‌ها، سپر حرارتی، چترهای نجات و سایر تجهیزات مورد بررسی قرار گرفتند؛ بیش از 1200 حسگر مختلف بر روی این فضاپیما نصب شده و عملکرد آنها آزمایش شدند.

تصویری متحرک از شبیه سازی مراحل جداسازی پرتاب کپسول اوریون در مدار زمین
تصویری متحرک از شبیه سازی مراحل جداسازی پرتاب کپسول اوریون در مدار زمین

کپسول فضایی سرنشین‌دار اوریون ناسا توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده و ظاهری مشابه کپسول فضایی مورد استفاده در برنامه آپولو برای ارسال فضانوردان به ماه دارد.

نمایی از زمین از نگاه دوربین‌ کپسول اوریون
نمایی از زمین از نگاه دوربین‌ کپسول اوریون

ناسا قصد دارد از این فضاپیمای سرنشین‌دار برای انتقال فضانوردان به مقاصد دوردست در عمق فضا از جمله سفر به ماه، مریخ و مقاصد فراتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) استفاده کند.

آیا فضاپیمای ارویون می تواند سفر به مریخ و ماه را محقق کند؟
آیا فضاپیمای ارویون می تواند سفر به مریخ و ماه را محقق کند؟

پس از تکمیل نخستین پرواز آزمایشی، اوریون با سرعت 32 هزار کیلومتر در ساعت به جو زمین وارد شد که در این زمان، سپر حرارتی فضاپیما حرارتی بالغ بر 2200 درجه سانتیگراد را تجربه کرد؛ در نهایت این کپسول فضایی در ساعت 16:30 به وقت گرینویچ (20:00 به وقت تهران) با استفاده از چتر نجات در اقیانوس آرام فرود آمده و توسط تیم‌های نجات از آب گرفته شد.

لحظۀ فرود کپسول اوریون با استفاده از سه چتر نجات در اقیانوس آرام
لحظۀ فرود کپسول اوریون با استفاده از سه چتر نجات در اقیانوس آرام

لحظه ی فرود کپسول اوریون را می توانید در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

دانلود ویدئو با حجم 4 مگابایت

«چارلز بولدن» مدیر ناسا، این موفقیت را گام مهمی برای تسهیل سفر سرنشین‌دار به مقاصد دوردست فضایی از جمله سفر انسان به مریخ عنوان کرد. هزینه پرتاب آزمایشی EFT-1 بالغ بر 370 میلیون دلار اعلام شده است و هزینه کل پروژه اوریون حدود هشت میلیارد دلار است که احتمالا این مبلغ به 15 میلیارد افزایش خواهد یافت.

انتخاب تصاویر و ویدئو: سایت علمی بیگ بنگ / اطلاعات بیشتر در: dailymail , NASA 1 , NASA 2

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. متاسفانه در رساناي رسمي كشور ما فردي به خود اجاه ميدهد اين دستاوردهاي عظيم علمي را با سياست بياميزد و كم اهميت جلوه دهد ويا رفتن به ماه را كه حتي شوروي سابق نيز جرات كتمانش را بصورت رسمي نداشت با دلايل واهي و كينه توزانه منكر شود . بايد بدانيم كه علم مرز نميشناسد.علاقمند ان به علم بايد سپاسكزار دانشمندان و كساني كه براي رسيدن به ناشناخته ها تلاش و هزينه ميكنند و نتيجه ي ان را در اختيار ديگران حتي دشمنانشان ميگذارند باشيم.

  2. در قسمتی از مقاله که گفته شده: «سپر حرارتی فضاپیما حرارتی بالغ بر ۲۲۰ درجه سانتیگراد را تجربه کرد» فک کنم اشتباه تایپی پیش اومده. یه صفر کم گذاشتین، لطفا درستش کنین. مقاله خوب و مفیدی بود، سپاس