بیگ بنگ: کارل سیگن واقعا از چیزی باخبر بود وقتی گفت ما از گرد و غبار ستاره ای ساخته شده‌ایم. دانشمندان می‌دانند که بسیاری از عناصر ضروری برای حیات که ما می‌شناسیم، در قلب ستاره‌ها تشکیل شده و در نهایت در سراسر کیهان گسترش یافته است.

ElementsInSpace_V6_Dec30_10Kb-700x432به گزارش بیگ بنگ، اگر یک گام جلوتر برویم، ستاره‌شناسان نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون(SDSS) در طول جلسه زمستانی انجمن نجوم امریکا بیان کردند که در حال حاضر میزان فراوانی این عناصر در سراسر کهکشان راه شیری را نقشه‌برداری کرده‌اند. استن هاسلکوییست از دانشگاه ایالتی نیومکزیکو در این جلسه توضیح داد که «برای اولین بار، در حال حاضر می‌توانیم توزیع عناصر در کهکشان خود را بررسی کنیم. عناصری که اندازه‌گیری می‌کنیم شامل اتم‌هایی است که 97٪ جرم بدن انسان را تشکیل می‌دهد».

جان هولتزمن از دانشگاه ایالتی نیومکزیکو توضیح می‌دهد که رصدخانه اکتشافی تکامل کهکشانی آپاچی با نام اختصاری APOGEE در محیط مادون قرمز عمل می‌کند، یعنی نسبت به زمانی که بخواهیم با نور مرئی ستاره‌ها را مشاهده کنیم، این رصدخانه می تواند ستاره‌های بیشتر قسمت‌های کهکشان راه شیری را ببیند. نور مادون قرمز از گرد و غبار بین ستاره‌ای عبور می‌کند، و APOGEE در مشاهده‌ی جزئی طیف گسترده‌ای از طول موج‌ها به ما کمک می‌کند؛ بنابراین محققان می‌توانند ده‌ها طیف را حتی در گرد و غباری‌ترین بخش‌های کهکشان اندازه‌گیری کنند.

نیتروژن در DNA ما، کلسیم در دندان ما، آهن در خون ما و کربن در کیک سیب، همگی در دل ستارگان ساخته شده اند. ما از گرد و غبار ستارگان ساخته شده ایم. کارل سیگن

شش عنصر بسیار مهم برای حیات روی زمین وجود دارد: کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، فسفر و گوگرد. این عناصر سازنده که به اختصار «CHNOPS» نام دارند، در بیش از 150 هزار ستاره در سراسر کهکشان راه شیری یافته شده‌اند. اولین بار است که ستاره‌شناسان قادر به نقشه‌برداری فراوانی عناصر در چنین جمعیت بزرگی از ستاره‌ها بوده‌اند. نقشه‌ی جدید در حال حاضر به ستاره‌شناسان در درک بهتر تاریخ و ساختار کهکشان‌مان کمک می‌کند زیرا APOGEE غلظت‌های بالاتری از عناصر سنگین‌تر و نزدیک‌تر به مرکز کهکشان را شناسایی کرده است.

جمعیت ستاره‌ای در درون کهکشان نیز قدیمی‌تر است؛ که نشان می‌دهد اکثر عناصر ضروری برای حیات، بیشتر از مناطق بیرونی کهکشان، قبلا در بخش درونی کهکشان تولید شده‌اند. محققان هنوز مطمئن نیستند که ترکیب عنصری درون کهکشان چه تاثیری بر سکونت دارد، زیرا هر عنصر در ستاره‌های مختلف به میزان‌های مختلفی تولید شده است. اما محققان می‌توانند به وسیله‌ی کاتالوگ جدید SDSS و APOGEE، برآورد کنند که کدام بخش‌ها در کهکشان راه شیری ممکن است بهترین مکان برای جستجوی زندگی باشد.

منبع: inverse.com