بیگ بنگ: دانشمندان مسئول ماموریت جونو در سازمان فضایی آمریکا(ناسا) می گویند که تصاویر اولیه این مدارگرد فضایی از مشتری آنها را متحیر کرده است. آنها به خصوص از طوفان هایی که در قطب های سیاره دیده می شود شگفت زده شده اند.

قطب جنوب مشتری که خیلی متفاوت از قطب دیگر غول گازی منظومه شمسی، زحل، است

به گزارش بیگ بنگ به نقل از BBC، مایک یانسن از مدیران این ماموریت گفت: « تصور چند طوفان استوایی هر کدام به اندازه زمین را بکنید، که همگی همزمان در کنار هم رخ می دهند.» جونو در ماه جولای سال گذشته به مشتری رسید و از آن زمان هر ۵۳ روز یک بار از فاصله ای نزدیک به این غول گازی گذشته است. اولین داده های به دست آمده از این ماموریت در دو مقاله در نشریه “ساینس”در اینجا و اینجا منتشر شده است و همزمان بیش از ۴۰ مقاله دیگر در شماره ویژه “جی آر ال” (ویژه نامه تحقیقات ژئوفیزیکی) منتشر شده است.

تیم مسئول این ماموریت می گوید که تقریبا در همه موارد، تئوری های مورد علاقه سیاره شناسان در مورد چگونگی کارکرد مشتری به چالش گرفته شده است. اسکات بولتون از “موسسه تحقیقات سات وست” در سن آنتونیوی تگزاس که محقق اصلی جونو در ناساست می گوید: « این اولین تصویر با نمای واقعا نزدیک از مشتری است و ما می بینیم که خیلی از تصوراتمان ممکن است نادرست یا ساده انگارانه باشد.»

تصویری از شفق های قطبی سیاره مشتری که کاوشگر جونو ثبت کرده است.

این طوفان های عظیم در قطب مشتری برای اولین بار است که به خوبی دیده می شود چون ماموریت های قبلی مشتری هرگز از بالا یا پایین به آن نگاه نکرده بود؛ اینها حداقل هرگز با این وضوح رصد نشده بودند. اکنون برای اولین بار جزییاتی به طول ۵۰ کیلومتر قابل تشخیص است. برای مثال شکل این ها خیلی متفاوت از چیزی است که در قطب های زحل – دیگر غول گازی منظومه شمسی – دیده می شود که تیم جونو مایل است علت آن را بداند. همچنین معلوم نیست که قدمت اینها چقدر است. آیا اینها خیلی زودتر از طوفان های موجود در عروض جغرافیایی پایین تر ناپدید می شوند؟ بعضی از طوفان های عروض پایین تر مثل “لکه سرخ بزرگ” چند قرن است دوام آورده اند.

عکس‌های اخیر نشان‌دهنده تسلط ابرهای طوفانی و متلاطم در جو “مشتری” است؛ ابرهایی که کوچک ترینشان حدود 7 کیلومتر وسعت دارند! آن نقطه‌های کوچک و درخشان را می‌بینید؟ آن‌ها ابرهایی به وسعت 30 کیلومتر هستند که در بعضی مناطق سیاره “مشتری” خطوط بوران -یک گروه از بادهای متلاطم و طوفان‌ها که با یک جبهه سرما مواجه می‌شوند- را تشکیل داده‌اند. اکثر ابرهای با این ارتفاع مشخصا از آب یا یخ آمونیاک و یا ترکیب این دو تشکیل شده‌اند.

یکی دیگر از یافته های جونو قوی تر از حد انتظار بودن میدان مغناطیسی مشتری است. شدت این میدان در نزدیک ترین فاصله جونو از سیاره دو برابر میزانی است که تخمین زده می شد. این میدان ۱۰ بار قوی تر از میدان مغناطیسی زمین است. در یکی از عکس های جونو حلقه ای از غبار در اطراف سیاره دیده می شود. اینکه مشتری دارای یک حلقه است چیزی نیست که خیلی ها با آن آشنا باشند. نکته جالب این عکس آن است که طوری گرفته شده که ستاره های آشنای صورت فلکی جبار در آن دیده می شود.

صورت فلکی جبار پشت حلقه مشتری

این ماموریت هنوز در آغاز کار است اما اولین داده های مربوط به قوه جاذبه سیاره به پدیده ای عجیب در مرکز مشتری اشاره دارد. تئوری های قبلی می گفت که این سیاره یا هسته ای کوچک و سنگی دارد یا اصلا هسته ای ندارد (یک نظریه می گفت که گازها تا مرکز سیاره ادامه پیدا می کنند و فقط غلیظ تر می شوند.)

ابرهای یخی – جزییاتی به طول ۵۰ کیلومتری در عکس ها قابل شناسایی است

دانشمندان اکنون چیزی میان این دو حالت را مد نظر دارند: یک هسته نه چندان سفت. دکتر بولتون گفت: « به نظر پراکنده می آید. ممکن است هسته ای وجود داشته باشد اما خیلی بزرگ است و ممکن است نسبتا رقیق باشد. مشغول مطالعه آن هستیم.» دکتر بولتون اشاره کرد که عبور نزدیک بعدی جونو روز ۱۱ جولای خواهد بود که به بررسی لکه سرخ بزرگ اختصاص خواهد داشت.

ترکیبات داخلی سیاره مشتری

• پهنای مشتری ۱۱ برابر زمین و جرم آن ۳۰۰ برابر زمین است.

• دوازده سال طول می کشد تا مشتری یک بار دور خورشید بگردد؛ یک روز آن ده ساعت است.(کامل کردن چرخش سیاره به دور خودش)

• ترکیب شیمیایی آن بیشتر شبیه ستارگان است یعنی عمدتا از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده.

• هیدروژن آن زیر فشار حالتی شبیه به فلز به خود می گیرد.

• این “هیدروژن فلزی” می تواند منبع میدان مغناطیسی سیاره باشد.

• بیشتر ابرهای سطح سیاره که قابل مشاهده هستند حاوی آمونیاک و سولفید هیدروژن است.

• قطر لکه سرخ بزرگ که یک طوفان بزرگ مارپیچی است دو برابر زمین است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. اقای امید شه پور دقیق ندونستم کجا رو گفتید ولی همونطور که من دنبال میکنم تو این چند روز مشتری و زحل تو اسمون هستند

  2. این ستاره یا سیاره پرنور که متمایل به جنوب دیده میشه مشتری ست؟ سپاس

    1. بله مشتری است و هنگام تاریک شدن هوا اولین ستاره ای که می.بینید در واقع مشتری است (البته در این موقع سال)

  3. همیشه دوست داشتن بدونم زیر این همه ابر و گازهای عجیب و غریب و شگفت انگیز مشتری چی میتونه باشه.یک هسته ی سنگی صخره ای یا فلزی یا فقط گازو گردو غبار که به دلیل جاذبه بسیار زیاد سالیان سال که به شکل کره کنار هم قرار گرفتن!!!!!
    ولی یه حس تخیلی و مرموز همیشه بهم میگه که زیر این همه گاز و ابر یه چیزی هست….
    یه چیز شگفت انگیز…..
    شاید هم حیات و زندگی…

    مرسی از تیم دوست داشتنی بیگ بنگ
    یاعلی…