بیگ بنگ: ستاره شناسان با استفاده از “مجموعه تلسکوپ بزرگ VLT” تصویری جدید از گرد و غباری در راه شیری به ثبت رساندند که همانند یک غول کیهانی در حال بلعیدن ستارگان اطرافش است.

تلسکوپ بزرگ VLT تصویری جدید و واضح از "گویچه های دنباله دار CG4" ثبت کرد.
تلسکوپ بزرگ VLT تصویری جدید و واضح از “گویچه های دنباله دار CG4” ثبت کرد.

به گزارش بیگ بنگ، این سحابی کروی در واقع يك باد کیهانی با نام گویچه های دنباله دار CG4 یا (Cometary Globule CG4) میباشد که گاز و غبارش را در فضا پخش کرده است. این گرد و غبار که در صورت فلکی کشتیدم (Puppis) واقع شده، حدود 1300 سال نوری از زمین فاصله دارد و 1.5 سال نوری قطر و حدود 8 سال نوری طول دارد که توسط ابرهای عظیم و مواد یونیزه شده ی داغ، احاطه شده است. 

بخش بالایی این گویچه ها از ابرهای ضخیم و غباری تشکیل شده اند که بدلیل تابش نور ستارگان نزدیک، چنین روشن دیده می شوند. تابش بادهای ستاره ها به تدریج باعث از بین رفتن و پراکندگی بخش بالایی این غبار خواهند شد. با این حال، ابرهای گرد و غبار CG4 هنوز هم حاوی گازهایی هستند که می توانند فعالانه ستاره های جدید را در این سحابی تشکیل دهند.در ویدئوی زیر می توانید موقعیت این سحابی را مشاهده کنید:

دانلود ویدئو با حجم 7 مگابایت

گویچه های دنباله دار CG۴ بسیار کم نور هستند و شناسایی آن برای تلسکوپ های معمولی بسیار دشوار است. ستاره شناسان هنوز به درستی نمی دانند این گویچه ها چرا چنین اشکال عجیب و غریبی پیدا کرده اند، اما دو نظریه متفاوت از سوی آنها اعلام شده است، نظریه اول می گوید، سحابی کروی فرم غیر معمول خود را بدلیل تاثیر یک انفجار ابرنواختری از دست داده و چنین شکل جدیدی پیدا کرده است. نظریه دیگر، پیدایش گویچه ها را توسط بادهای ستاره ای و پرتوهای یونیزه شده ستارگان عظیم ردۀ OB می داند.

پیش از این با استفاده از ابزارهای بسیار قدرتمند فضایی، تصاویری از این منطقه ثبت شده بود، اما تصویر جدید شفافیت بالاتری نسبت به تصاویر پیشین دارد. طرح جمع آوری عکس های گرفته شده اجرام کیهانی توسط تلسکوپ هایی بزرگ از قبیل VLT به منظور اهداف، علمی و  آموزشی در کلاس های درس و نیز برای استفاده عموم انجام شده است.

نویسنده و ترجمه: سمیر الله وردی – سایت علمی بیگ بنگ

منابع: scitechdaily , sci-news

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. من یه دانش اموز دهم تجریی فیلم هاتون عالی باعث علاقه من به کهکشان شد سپاس

  2. سلام.آقا سمیر شما احتمالا همایش ملی نجوم و اخترفیزیک دانشگاه امیرکبیر نبودی؟همون نیستی که از دکتر مروجی که از بلژیک اومده بود سوال پرسیدی توو سالن؟

    1. درود به شما، خیلی دوست داشتم در اون همایش شرکت کنم، اما متاسفانه سعادت نداشتم.