بیگ بنگ: محققان ناسا به تازگی سیارکی را در مدار زمین پیدا کرده‌اند که به آن لقب دومین «ماه کوچک» زمین داده‌اند. قطر این ماه 46 متر در 92 متر است و این سنگ کوچک در مدار مشابه زمین به دور خورشید می‌چرخد.

Asteroid_HEROبه گزارش بیگ بنگ به نقل از سرویس خبری آنا، دانشمندان ناسا به تازگی کشف کرده‌اند که این سنگ به دور زمین هم می‌چرخد. هم‌بازی جدید زمین که نام آن را سیارک HO3 2016 گذاشته‌اند، از حدود 100 سال پیش وجود داشته است. این سیارک ابتدا در 27 آوریل توسط تلسکوپ نقشه‌برداری سیارک Pan-STARRS 1 در «هالئاکالا»، هاوایی و از طریق دانشگاه مؤسسه نجوم هاوایی شناسایی شد.

با وجود این که این سیارک ماه‌ شکل در حال حاضر در مدار زمین حضور دارد، ماندگاری آن در طرح عظیم جدول زمانی جهان زیاد طول نمی‌کشد. مدار خود سیارک الگوی منحصر به فردی دارد و چرخش آهسته‌ای طی این چند دهه داشته است. انتظار می‌رود که این سیارک، حرکت مداوم خود را در راستای مدار زمین که چند قرن است ادامه دارد، دنبال می‌کند.

asteroid20160615-16پل کوداس، مدیر مرکز مطالعات اجرام نزدیک زمین در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا گفت: به دلیل فاصله این سنگ آسمانی از زمین، این ماه کوچک جدید به جای این که در قالب یک قمر واقعی باشد، یک شبه قمر است. حلقه‌های مداری این سیارک در اطراف زمین سال به سال کمی جلوتر و عقب‌تر می‌رود اما زمانی که این جلو و عقب شدن به حداکثر خود برسد، گرانش زمین به حدی قدرتمند است که می‌تواند این حرکت را برعکس کند و آن را منحصر به این سیارک نگه دارد، بنابراین دورتر از 100 برابر فاصله از ماه نمی‌رود. همچنین چنین اثر مشابهی مانع از این می‌شود که این سیارک نزدیک‌تر از 38 برابر فاصله ماه شود.

دانشمندان این سیارک را در زمان حرکت در مدار ِ کنار زمین شناسایی کردند. سایر سیارک‌ها نیز طی سال‌ها حرکت مشابهی را با سیاره ما داشته‌اند. طی 10 سال پیش، سیارک YN107 2003 در مدتی کوتاه از یک الگوی مداری مشابه استفاده می‌کرد اما از آن زمان، مجاورت زمین را ترک کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: inhabitat.com