بیگ بنگ: تسلای آلبالویی رنگ ایلان‌ماسک که هم‌اکنون در حال دور شدن از مدار زمین است، پس از پرتاب موشک فالکون هوی توجه تمامی رسانه‌ها را به خود جلب کرد اما این خودرو تنها محموله عجیب و غریب فالکون نبود.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، اين موشک محموله مخفيانه ديگري نيز به همراه داشت، محموله‌اي مرموز و كوچك كه به شكلي طراحي شده تا بتواند تحت بدترين و نامناسب‌ترين شرايط نيز ميليون‌ها يا شايد ميليارد‌ها سال دوام بياورد. اين محموله كه آرك(Arch) نام دارد، ابزار ذخيره‌ساز كوچكي از جنس بلور كوارتز است كه براي آرشيو‌ كردن طولاني مدت داده‌ها ساخته شده‌است و گنجايش ذخيره اطلاعات چندين كتابخانه در خود دارد. به گفته بنياد آرك كه اين فناوري را توليد كرده‌ است، اين ابزار مي‌تواند دانش بشر را در طي زمان و فضا حفظ و منتشر سازد.

آرك شبيه به يك دي‌وي‌دي كوچك است كه گنجايش ذخيره‌سازي آن فراتر از ديسك‌هاي نوري معمولي است. اين فناوري كه توسط فيزيكداني به نام پيتر كازانسكي خلق شده، از قابليت ذخيره‌سازي 360 ترابايت اطلاعات برخوردار است، يعني حجم اطلاعاتي برابر 7000 صفحه بلو-ري. با اين‌ همه مقاومت بالاي اين ديسك‌هاي كوچك ويژگي برتري نسبت به گنجايش بالاي آنها به شمار مي‌رود. محققان آنها را مقاوم‌ترين ابزار ذخيره‌سازي مي‌دانند كه تاكنون توسط بشر ساخته شده‌ است و به صورت نظري، مي‌تواند 14 ميليارد سال سالم باقي بماند.

آرك 1.2 كه اكنون به همراه تسلاي ايلان ماسك با سرعت 12 هزار و 908 كيلومتر بر ساعت در فضا سرگردان شده‌ است، حاوي كتاب سه گانه “بنياد”، اثر آيزاك آسيموف، درباره حفظ دانش بشر در جهاني بي‌رحم و وسيع است. از آنجايي كه قرار است خودروي تسلا در مدار زمين به دور خورشيد حركت كند،‌ نام اين ديسك‌ها را كتابخانه خورشيدي گذاشته‌اند،‌ كتابخانه‌اي كه به گفته سازندگانش قرار است ميليارد‌ها سال به دور خورشيد بچرخد. براي پرتاب كتابخانه‌هاي مريخي و ماه نيز برنامه‌ريزي‌هايي شده‌ است و قرار است اين پروژه‌ها در سال‌هاي 2020 و 2030 عملي شوند تا به اين شكل نسخه‌اي پشتيبان از دانش بشر در فضا در حركت باشد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. بر طبق یک نظریه، دوره های تاریخی مختلفی وجود داشته که در اون بشر تا مرض انقراض پیش رفته و به این ترتیب تمام دانش بشر نابود شده و انسان مجددا از صفر شروع کرده. به نظرم پروژه هایی از این دست برای جلوگیری از چنین حوادثی طراحی میشن. البته بشری که در زمین بر اثر مرگ غریب به اتفاق انسان ها دانشش رو از دست میده (تایید ضرب المثل “همه چیز را همگان دانند”) باید تکنولوژی استفاده از یک کتابخانه ی فضایی رو داشته باشه تا این پروژه به دردش بخوره. امیدوارم پیش بینی این رو هم کرده باشن!