بیگ بنگ: امشب پدیده‌ی ابرماه رخ می‌دهد. ماه کامل در حالی طلوع می‌کند که نسبت به حالت عادی، مقداری پرنورتر و بزرگتر است. علتش این است که در این هنگام، ماه در نزدیکی حضیض مداری خود قرار دارد، یعنی در مدار بیضوی‌اش تقریبا در نزدیک‌ترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد.

full-moon-2016-lro_0به گزارش بیگ بنگ، هرچند که هر سال تقریبا شاهد یک ابرماه هستیم، ولی این یکی با بقیه فرق دارد چون در ۶۵ سال گذشته بزرگترین ماهی است که می‌بینیم. یکی از دلایلی که باعث می‌شود ابرماه‌ها جذاب باشند این است که خیلی راحت‌ می‌توان آنها را دید. این ابرماه، 14% بزرگتر و 30% روشن‌تر از یک ماه کامل معمولی دیده می‌شود.

moonدر این رویداد، ماه به نزدیکترین فاصله خود از زمین یعنی تا 356 هزار و 506 کیلومتری سیاره خواهد رسید و از این رو، ناسا آن را “اَبَر ماه” خارق‌العاده خوانده است. این پدیده که پیش از این در سال 1948 رخ داده بود، تا 18 سال آینده اتفاق نخواهد افتاد و فرصت بعدی مشاهده آن 25 نوامبر 2034 خواهد بود.

supermicromoon_paduraru_960در تصویر بالا می‌توانید ابرماهی که سال ۲۰۱۲ رخ داد را در کنار ریزماهی که همان سال اتفاق افتاد ببینید. این پدیده امروز عصر در ساعت 17:22 در تهران قابل مشاهده خواهد بود، بهترین زمان برای دیدن و بخصوص عکس‌برداری از این ابرماه به هنگام طلوع آن از سمت شرق آسمان است. چرا که به دلیل خطای انسانی و اینکه ماه در پس‌زمینه اشیای آشنایی چون کوه و درخت قرار می‌گیرد، بزرگتر از آن چیزی که هست به نظر خواهد رسید. براي رصد اين ابرماه بهتر است از نور و آلودگي مناطق شهري فاصله بگيريد.

سایت علمی بیگ بنگ/ منابع: NASA , apod , vox.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. تشکر فراوان بابت اطلاع رسانی.
    یه سری برای شروع یک مسابقه فوتبال لحظه شماری میکنن
    ماهم خداوند رو شاکریم که برادی یدن چنین لحظه هایی لحظه شماری میکنیم