تصویری هنری از سیاره ی 55 Cancri e که تصور می شود از آتشفشان های فعال برخوردار باشد.
تصویری هنری از سیاره ی 55 Cancri e که تصور می شود از آتشفشان های فعال برخوردار باشد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دانشمندان دانشگاه کمبریج معتقدند این تغییرات جوی می‌تواند به دلیل وجود فعالیت آتشفشانی بالا بر روی سطح سیاره 55 Cancri e باشد. تیم علمی، تغییر جوی سه‌برابری را طی بازه زمانی دو ساله بر روی این سیاره صخره‌ای مشاهده کرده است. آنها با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا، انتشارات گرمایی ناشی از سیاره مزبور را مشاهده کردند. این برای نخستین بار است که شرایط جوی به سرعت در حال تغییر با دمای بین 1000 تا 2700 درجه سانتی‌گراد بر روی چنین سیاره‌ای رصد شده‌اند.

این جرم کیهانی در فاصله 30 سال نوری، حول ستاره‌ای خورشید‌مانند می‌چرخد و در صورت فلکی خرچنگ واقع شده است. دانشمندان معتقدند این تغییرپذیری در دمای آن احتمالا به دلیل توده‌های عظیم گاز و غبار ناشی از فعالیت آتشفشانی باشد که گاهی سطح سیاره را می‌پوشانند. فعالیت‌های آتشفشانی بر روی این سیاره بسیار بالاتر از فعالیت‌هایی از این دست بر روی یکی از قمرهای مشتری به نام آیو است.

اَبرزمین 55 Cancri e یک سیاره فراخورشیدی صخره‌ای است که جرم آن هشت برابر جرم زمین است. این صخره کیهانی یکی از پنج سیاره‌ای است که حول یک ستاره‌ خورشید مانند می‌چرخد. این سیاره به اندازه‌ای به سیاره والد خود نزدیک است که هر سال آن فقط 18 ساعت طول می‌کشد. توانایی بررسی جو اَبرزمین‌های صخره‌ای و مشاهده شرایط موجود بر روی سطح آنها، پیشرفت مهمی در راستای شناسایی سیارات زیست‌پذیر خارج از منظومه شمسی است. جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.