بیگ بنگ: تیمی از ستاره شناسان با استفاده از تصاویر تلسکوپی در نیوزیلند و تاسمانی یک قمر فراخورشیدی بنام MOA -2011- BLG- 262 را خارج از منظومه شمسی مشاهده کرده اند که آزادانه در فضا حرکت می کند، این کشف محققان ناسا و کارشناسان ستاره‌شناسی در سراسر اروپا را شگفت‌زده کرده است.

image_1850_1e-Exomoon

آیا سیارات در خارج از منظومه شمسی هم دارای قمر میباشند؟ دانشمندان ناسا در تلاش برای پاسخ این پرسش به تازگی از رؤیت یک قمر فرا خورشیدی حول یک سیاره بیگانه در ورای منظومه شمسی خبر دادند که 18 بار بزرگ‌تر از کره زمین است. دانشمندان با استفاده از روشی تحت عنوان «میکرو لنزیک» گرانشی –ریز همگرایی گرانشی-این قمر را رصد و شناسایی کردند. این روش، به بررسی عبور یک جسم پرجرم از مقابل ستاره‌ها می‌پردازد، چون زمانی که یک جسم پرجرم از مقابل ستاره‌ای عبور می‌کند، میدان گرانشی نزدیک جسم، مانند عدسی، نور ستاره دور را خم و بزرگنمایی می‌کند.؛ حال اگر در نور ستاره‌ای که توسط این جسم پرانرژی خم می‌شود، اختلالی مشاهده شود، می‌توان نتیجه گرفت که نور دیگری نیز از این ستاره ساطع می‌شود و بدین ترتیب وجود جسمی در نزدیکی آن ستاره و امکان وجود سیاره فرازمینی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در صورتی که محققان فاصله سیستم همگرایی قمر MOA-2011-BLG-262 از زمین را می‌دانستند، می‌توانستند معماهای موجود پیرامون هویت آن را حل کنند. اگر این سیستم نزدیک به زمین باشد، احتمالا حاوی یک سیاره خشن بی‌ستاره و یک قمر خواهد بود و در صورت قرار داشتن سیستم در فاصله دوری از زمین، باید یک ستاره بزرگ وجود داشته باشد تا بتواند این اثرات همگرایی را ایجاد کند. متاسفانه، هویت واقعی قمر MOA-2011-BLG-262 احتمالا تا ابد یک معما باقی خواهد ماند زیرا رویدادهای ریزهمگرایی، رویارویی‌های پراکنده و تصادفی هستند و بنابراین هیچ مشاهده‌ای برای تعقیب آن‌ها انجام نخواهد شد.

image_1850_2e-Exomoonتصویری تلسکوپی از محل قرارگیری اولین قمر فرا خورشیدی مشاهده شده دور دست بنام  MOA-2011-BLG-262

مطالعات جدید تیم ستاره‌شناسان نیوزیلندی و استرالیایی با استفاده از تلسکوپ‌های فوق پیشرفته صورت گرفته است. «وس تراب» دانشمند و محقق مرکز اکتشاف‌های ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: مشاهده محققان و ستاره‌شناسان نشان‌دهنده وجود این قمر در اطراف سیاره اش بود که تاکنون در علم نجوم بررسی نشده بود. با این حال پیگیری‌ها و تلاش‌های محققان برای دریافت اطلاعات تکمیلی در این خصوص همچنان ادامه دارد.

مطالعه بیشتر در: jpl.nasa , sci-news