بیگ بنگ: فضاپیمای افق های نوی ناسا که در ماه جولای با عبوری تاریخی از فاصله ۱۲۵۰۰ کیلومتری سیاره ی کوتوله ی پلوتو گذشته بود، اکنون راهی مقصد جدیدی شده است.

تصویری هنری از ملاقات فضاپیمای افق های نو و جرم بنام ۲۰۱۴ MU69 که در سال 2019 به وقوع می پیوندد.

این کاوشگر در آن گذر علاوه بر گرفتن عکس از سطح این سیاره ی کوتوله، داده های زیادی در مورد آن و اقمارش شارون، استیکس، نیکس، کربروس و هادرا جمع آوری کرد. اکنون پس از گذشت یک ماه دانشمندان ناسا با انجام برآوردهای لازم برای جلوگیری از هدر دادن سوخت فضاپیما و استفاده بهینه از این فرصت، به این نتیجه رسیده که گزینه شماره یک برای مأموریت بعدی افق های نو در کمربند کویپر جرمی به نام 2014 MU69 است که در سال 2014 توسط تلسکوپ هابل کشف شده است. در ویدئوی زیر می توانید نزدیک شدن با شکوه فضاپیمای افق های نو به پلوتو و عبور از این سیاره ی کوتوله را با دور تند مشاهده کنید:

این مقصد تازه حدود یک و نیم میلیارد کیلومتر ورای مدار پلوتو قرار دارد، قطرش ۴۵ کیلومتر است و تصور می شود یکی از اجرامی باشد که سیارات کوتوله ای مثل پلوتو از آن تشکیل شدند. این شیء در ناحیه ای در کرانه های دور منظومه شمسی موسوم به کمربند کویپر قرار دارد. این کمربند شامل بقایای یخ زده ای است که از ۴.۶ میلیارد سال قبل که منظومه ما تشکیل می شد به یادگار مانده اند.

مسیر فضاپیمای افق های نو به سمت جرم 2014 MU69 که در کمربند کویپر واقع شده است.

جان گرانسفلد مدیر ماموریت علمی ناسا گفت:‌ با دور شدن فضاپیمای افق های نو از پلوتو و نزدیک شدن آن به کمربند کویپر، و در حالی که داده های هیجان انگیز آن از پلوتو به زمین مخابره می شود، نگاه ما به مقصد بعدی این کاوشگر جذاب است. او گفت انتظار دارد که هزینه ماموریت از این پس خیلی کمتر باشد. این فضاپیما حامل سوخت هیدرازین کافی برای یک گذر دیگر است، و دانشمندان می گویند می تواند تا اواخر دهه ۲۰۲۰ یا ورای آن به کار ادامه دهد.

الن استرن، محقق اصلی این ماموریت، انتخاب ناسا برای فرستادن کاوشگر به سمت جرم 2014 MU69 را یک “گزینه عالی” خواند. این یکی از پنج جرم آسمانی است که در تابستان سال ۲۰۱۴ با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل در مسیر پرواز افق های نو کشف شدند. با این حال فضاپیما تا ژانویه ۲۰۱۹ به آن نخواهد رسید.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: BBC , NASA