بیگ بنگ: یکی از برجسته‌ترین فیزیکدانان نظری جهان بنام «میچیو کاکو» پیش‌بینی کرد که انسان‌ها در قرن حاضر موفق به برقراری تماس با یک تمدن بیگانه فضایی خواهند شد. اگرچه او اظهار بی اطلاعی کرده که آیا امکان صحبت با آنها وجود خواهد داشت یا خیر، اما کاکو فکر می کند که انسان ها با گوش دادن به ارتباطات رادیویی بیگانگان قبل از سال 2100 آنها را شناسایی خواهند کرد. او با شرکت در یکی از جلسات پرسش و پاسخ در هفته گذشته این پیش بینی را مطرح کرد.

به گزارش بیگ بنگ، «مالاگی نوریس» پرسید: «دکتر کاکو، اگر با تمدن‌های بیگانه ارتباط برقرار کنیم، بعدش چه می شود؟ ما چگونه با آنها صحبت خواهیم کرد؟» کاکو در پاسخ گفت: «من شخصا احساس می کنم ما در قرن بیست و یکم با یک تمدن بیگانۀ فضایی ارتباط برقرار خواهیم کرد. این کار با گوش فرا دادن به ارتباطات رادیویی آنان میسر خواهد گشت. اما گفتگو با آنان کار دشواری خواهد بود زیرا شاید ده‌ها سال نوری با ما فاصله داشته باشند. باید به وقتش زبان آنها را رمزگشایی کنیم تا از سطح فناوری آنان آگاه شویم. آیا تمدن نوع 1، 2 یا 3 هستند؟ چه مقاصدی را دنبال می کنند؟ آیا خشن هستند یا در صدد برقراری روابط صلح‌آمیز می باشند؟!»

منظور کاکو از «انواع» تمدن‌ها این است که او به سه دسته در مقیاس کارداشف اشاره می کند؛ مقیاسی که پیشرفت فناوری یک تمدن را براساس میزان انرژی مصرفی آنان مورد اندازه‌گیری قرار می دهد. برای مثال، انسان‌ها هنوز به طور کامل به تمدن نوع یک تبدیل نشده‌اند؛ برای رسیدن به این سطح باید از هر اونس انرژی سیاره از قبیل انرژی اقیانوسی، گرمایی و خورشیدی بهره‌برداری شود. کاکو در ادامه افزود: «احتمال دیگر این است که آنها در حیاط کاخ سفید فرود آیند و وجودشان را به زمینیان اعلام کنند. اما بعید میدانم چنین چیزی رخ بدهد، زیرا شاید در نظر آنها یک سری حیوانات جنگلی باشیم و ارزش برقراری ارتباط را هم نداشته باشیم.»

کاکو اولین دانشمندی نیست که پیشنهاد می کند ما فاصلۀ چندانی در برقراری ارتباط با موجودات فرازمینی نداریم. «ست شوستاک» اخترشناس ارشد در موسسه جستجوی هوش فرازمینی(سِتی-SETI) با اطمینان کامل اظهار داشته است که ما در عرض 20 سال به نشانه‌هایی از حیات بیگانه دست پیدا خواهیم کرد. حتی «استیون هاوکینگ» اخیرا گفته که متقاعد شده ما در این جهان تنها نیستیم و هشدار داد که قبل از اینکه خیلی دیر شود، انسان‌ها به موجودات فضایی برسند.

هاوکینگ در پروژه «Breakthrough Listen» هم فعالیت می کند. در این پروژه، سیاره‌های پیرامون میلیون‌ها ستارۀ نزدیک برای حصول نشانه‌هایی از حیات از طریق سیگنال‌های رادیویی مورد بررسی قرار می گیرند؛ مثل سیاره زمین مانند «Gliese 832c». هاوکینگ اظهار داشت: « شاید روزی سیگنالی را از سیاره‌ای نظیر Gliese 832c دریافت کنیم، اما در پاسخ به آنها باید جانب احتیاط را رعایت کنیم.»

شوستاک، هاوکینگ و کاکو پیش‌بینی می کنند که برقراری با موجودات فضایی از طریق امواج رادیویی به تحقق خواهد پیوست. دانشمندان تمرکز خود را روی این بخش کوچک طیف الکترومغناطیسی معطوف کرده‌اند، زیرا در دامنه فرکانسی بسیار گسترده‌تری پراکنده می شود. تلسکوپ‌های رادیویی سرتاسر زمین به طور مداوم برای یافتن نشانه‌هایی از حیات، جهان را زیر نظر گرفته‌اند. اما هنوز به مشاهده‌ای دست پیدا نکردیم که حاکی از وجود بیگانگان در جهان باشد. اما بر اساس معادله دریک و بر طبق تعداد عظیم ستارگان در جهان، بسیار بعید است که ما تنها موجودات زنده در کیهان باشیم. شاید هم یک تمدن فضایی دیگر زودتر امواج رادیویی ما را شناسایی کند. اگر این طور باشد، بیایید امیدوار باشیم که آنها مقاصد صلح جویانه‌ای دارند.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. به نظر من انچه که شما با نام حیات بیگانه از آن نام می برید، در حال حاضر در میان ماست، این به زعم شما بیگانگان، سالهاست که بر روی زمین فرود آمده اند و در حال زندگی در کنار ما هستند و توانایی های بی نظیری دارند

  2. بنظر اکثر صاحب نظران درانچه که اسمش تمدن بیگانه است شک نکنید اما باید بدانیم دیوار ومرزی است بنام فاصله که باعث شده بهم دست پیدا نکنیم وحتی انرژی ابدی در سفینه باشد ولی گذر عمر داریم اگر ژن پیری مهار شود بازهم تغییرات بیولوژی وتکامل داریم ممکنه اصلا منقرض بشیم پس داریم در رویا حرف میزنیم ما نهایتا صدهزار سال دیگه یاکمتر بکار منقرض میشویم

  3. اقای کاکو اینقدر به مردم وعده الکی نده و از جایگاهی که داری برای این جور حرفا استفاده نکن
    تو که تا پایان این قرن نیستی پس وقتی سال2100 شد کسی نمیتونه بهت گیر بده که چرا اشتباه پیش بینی کردیچون تو اون موقع نیستی

  4. امیدوارم تا روی سطح زمین نفس میکشم آن روز ارتباط با آنان را ببینم چراکه از 8 سالگی منتظر خبری در تلوزیون یا هر رسانه ای در این مورد بوده ام حتی اگر رفتار دوستانه ای هم نداشته باشند حداقل به ما ثابت میشود که تنها نیستیم .