بیگ بنگ: واضح‌ترین تصویر ممکن از نحوه‌ی تشکیل سیارات به دور یک ستاره توسط گروه اخترشناسانی که بر روی پروژه آلما(ALMA) در شیلی کار می‌کنند، به نمایش گذاشته شد. این تصویر یک سری حلقه‌های هم‌مرکز از ماده را پیرامون ستاره‌ی HL Tauri نشان می‌دهد.

تصویر واقعی رادیو تلسکوپ های آلما از سیارات در حال تشکیل

به گزارش انجمن فیزیک ایران، این ستاره‌ ی بسیار جوان با سنی در حدود یک میلیون سال، در فاصله‌ی 450 سال نوری قرار دارد. انتظار می‌رود که این ستاره تکاملی مانند خورشید را پیش رو داشته باشد. به نظر می‌رسد دیسک این ستاره پر از سیاره‌های در حال تشکیل باشد. وضوح عکس منتشر شده نظریه‌های تشکیل سیارات را دگرگون می‌کند. این گروه معتقد است که ستاره‌ی HL Tauri، نگاه اجمالی بر منظومه‌ی شمسی ما در چهار میلیارد سال پیش را فراهم می‌آورد؛ زمانی که زمین و دیگر سیارات در حال تشکیل بودند.

ستاره‌ها درون ابرهایی از گاز و غبار تشکیل می‌شوند و برخی از این مواد با گردش ستاره به پایان می‌رسند. با گذشت زمان برخی از این مواد به یکدیگر متصل می‌شوند و تکه‌های بزرگ در حال افزایشی از سنگ و یخ را تشکیل می‌دهند که دیسک نازکی در اطراف ستاره پدید می‌آورد. سپس مواد درون دیسک به یکدیگر متصل می‌شوند تا ساختارهای بزرگتری مانند سیارک‌ها، دنباله‌دارها و سیارات را پدید آورند. در ویدئوی زیر می توانید موقعیت این سیستم ستاره ای را در صورت فلکی گاو، مشاهده کنید.

دانلود ویدئو با حجم 4 مگابایت

به نظر می‌رسد این سیستم ستاره ای در مرحله‌ای از تکامل خود قرار داشته باشد که در آن سیارات در حال تولد، جرم کافی را برای جاروب کردن اجزای کوچکتر از درون مدارشان و ایجاد ساختارهای حلقه‌ مانند داشته باشند. البته این تعجب‌آور است، چرا که از ستاره‌های جوانی نظیر آن چنین انتظاری نمی‌رود. وضوح فضایی این تصویر پنج برابر فاصله‌ی بین زمین و خورشید است. و این به واسطه‌ی جایگیری آنتن‌های تداخل سنج آلما است که هنگام اتصال به یکدیگر بسیار بهتر از آنتن‌های منفرد عمل می‌کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / ترجمه: مونا عجمی / منبع: physicsworld