بیگ بنگ: اولین کشور فضایی جهان با نام ازگاردیا دریافت درخواست اقامت شهروندان آینده خود را برای بررسی‌ آغاز کرده‌ است. رهبران اين كشور فضايي كه گروهي از دانشمندان علوم و فناوری‌های فضایی هستند،‌ ايده عجيب ايجاد كشوري فضايي را در کنفرانسی خبری در پاریس مطرح كردند.

asgardia-space-station-credit-to-james-vaughanبراساس گزارش لايو‌ساينيس به نقل از همشهری، نام این پروژه که ازگاردیا نام دارد برگرفته از نام شهر اسطوره‌ای در افسانه هاي خدایان اسکاندیناوی است. قرار است اولين ماهواره اين پروژه در سال 2017 به فضا پرتاب شود و رهبران اين كشور فضايي مي‌خواهند به تدريج در جايي ايستگاهي فضايي ايجاد كنند تا تعدادي از 150 ميليون شهروند نهايي اين كشور در آن به كار و زندگي بپردازند.

به گفته ايگور آشوربيلي بنيانگذار اين پروژه عجيب، در اين كشور دموكراسي حاكم خواهد بود درحالي كه تاكيد اصلي بر آزادي فردي در راستاي توسعه فناوري‌هاي فضايي است. علاقمندان اكنون مي‌توانند از طريق وب‌سايت پروژه،‌ asgardia.space براي حضور در ازگارديا ثبت نام كنند تا شايد به عنوان يكي از 100 هزار شهروند اوليه اين كشور انتخاب شوند.

براساس گزارش اين وب‌سايت، در زمان انتشار خبر پذيرش درخواست شهروندي، تعداد درخواست‌هاي ثبت شده به بيش از 84 هزار نفر رسيد. اگرچه ازگارديا هنوز رسما يك كشور به حساب نمي‌آيد، اما شهروندانش بايد از شرايط قانوني ذكر شده در برگه درخواست سازمان ملل ازگارديا برخوردار باشند،‌ براي مثال بايد اهل كشوري باشند كه داشتن شهروندي چندين كشور در آن قانوني است. ازگارديا كشوري در فضا خواهد بود، و در مدار پاييني زمين قرار خواهد گرفت، و به گفته ايده پردازان پروژه،‌ پيش از اينكه درخواست رسمي خود را براي تاييد رسمي كشور بودن ازگارديا تنظيم كنند اين كشور بايد دست كم 100 هزار نفر ساكن داشته باشد.

asgardia-satellitecopyبا اين همه نيازي نيست تا تمامي ازگاردي‌ها در فضا ساكن باشند،‌ درست مانند قوانين زميني كه بر اساس آن شهروند يك كشور مي‌تواند خارج از مرزهاي آن زندگي كند. به گفته آشوربيلي يك ازگاردي مي‌تواند ادعاي شهروندي ازگارديا را داشته باشد، حتي اگر سازمان ملل اين كشور را رسما به عنوان يك كشور نپذيرد. آشوربيلي مي‌گويد اين كشور در راستاي خدمت به بشريت و ايجاد صلح در فضا ايجاد خواهد شد، و اميدوار است افرادي كه از زمين براي شهروندي در اين كشور درخواست مي‌دهد از ميان دو درصد جمعيت كارامد و خلاق زمين باشند. به گفته وي يكي از نكات كليدي در انتخاب شهروند، سرمايه‌گذاري افراد در زمينه فناوري‌هاي فضايي خواهد بود. محققان ازگارديا را بازتابي از زمين در فضا مي‌دانند با اين تفاوت كه در آن خبري از مرز، قيد و بند‌هاي سنتي و ديگر محدوديت‌هاي زميني نخواهد‌بود.

به گفته متخصص حقوقي پروژه ازگارديا، با داشتن شهروند،‌حكومت و مكاني براي زندگي، ازگارديا به تدريج از سه شرط از چهار شرط سازمان ملل براي تبديل شدن به يك كشور برخوردار خواهد شد. چهارمين شرط، به رسميت شناخته شدن توسط اعضاي سازمان ملل است. از ديگر اهداف ايجاد چنين كشوري كمك به محافظت از زمين در برابر خطرات احتمالي از جمله برخورد سيارك‌ها يا فوران‌هاي خورشيدي و ايجاد دسترسي به فضا براي كشورهاي درحال توسعه‌اي كه به فضا دسترسي ندارند نام برده شده‌ است.

سایت علمی بیگ بنگ / Livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

9 دیدگاه

  1. به این پروژه نمیشه گفت کشور فضایی! با اون تصوری که مردم از فضا دارن فرق داره
    توی همین مدار نزدیک زمین (فکر میکنیم 160 کیلومتری یا بیشتر) قرار میگیره که ماهواره ها هم هستند.
    یه چیزی مثل اتوبوس فضایی و پروژه های دیگه هستش که کشورهای دیگه تو فکرش هستند. با این تفاوت که مدت بیشتری قراره تو مدار زمین بمونن.
    حالا اگه نزدیک ماه یا دورتر بود هیجان انگیز تر بود!

  2. انسان هر جا سرک بکشه اونجا رو به گند میکشه فی النفسه اکتشافات و دستاورد های علمی در مورد فضا بسیار هیجان انگیز هست ولی وقتی پای انسان به سیاره دیگری باز شد به عقیده من جفاییست در حق گیتی چرا به این دلیل که همه ما واقفیم که در جهان و کهکشان خودمان تمدنهای فراوانی با سابقه علمی و تکنولوژی چندین هزار ساله یا چندین میلیون ساله هست که تا بحال سراغ زمین نیامده اند و شاید زمین اهمیت و علاقه ای نداره برایشان در حالی که تمام عمر تکنولوژی انسان به صد سال نمیرسه و اگر با این پیشرفت سریع علم موجودی مثل انسان با عمر تکنولوژی چندین هزارساله در جایی از گیتی یا کهکشان خودمون بود ایا ما الان وجود داشتیم؟ منظور بنده طبیعت و ذات انسان هست که از ریشه تغییر ناپذیر هست

  3. فکر میکنم عضویت از طریق این سایت معنیش این نیست که حتما ثبت نام میشیم برای رفتن به اونجا!
    فعلا که در حد ایده هست اینم یه جور نظرسنجیه، تا ببینن چقدر استقبال میشه و نظرات موافق و مخالف این “ایده” رو ببینن.

  4. بیخیال بابا
    کشور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    دیگه ازاین به بعد همه تابستونا میرن فضا