1368695965

تلسکوپ فضایی کپلر یا همان شکارچی سیارات فرا خورشیدی دچار مشکل شده است. سامانه حرکتی این تلسکوپ از کار افتاده و این امر ادامه ماموریت این تلسکوپ فضایی را با تهدید مواجه کرده است. اگر مهندسان نتوانند این تلسکوپ را تعمیر کنند این به منزله پایان دادن به 600 میلیون دلار سرمایه گذاری میباشد. این تلسکوپ مجهز به چهار چرخ واکنش (reaction wheel) میباشد که سه چرخ برای کنترل حرکت در امتداد هر محور و یک چرخ به عنوان یدک در نظر گرفته شده بود. در ماههای پیشین یکی از این چرخهای واکنشی دچار مشکل شد و اینبار چرخ واکنشی دیگر آن دچار نقص فنی شده است. این خبر خوبی برای ناسا نمی باشد چون که حرکات کپلر با دو چرخ واکنشی سمت چپش بسیار مشکل میباشد و دیگر نمی تواند بخوبی تمرکز کند روی ستارگان و شاید همین امر باعث از رده خارج شدن این تلسکوپ فضایی مفید شود، دانشمندان در شرایط فعلی قصد دارند میزان مصرف سوخت تلسکوپ را به حداقل برسانند و آن را در فاصله 64 میلیون کیلومتری از زمین در فضا متوقف سازند.
463026main_kepler20100615-full
ماموریت کپلر جستجو برای یافتن سیارات قابل سکونت فراخورشیدی مشابه زمین می باشد و برای این‌کار درخشندگی ۱5۰۰۰۰ ستاره را در عرض ۳٫۵ سال بررسی می‌کند تا نشانه‌ای از کاهش درخشندگی بر اثر گذار سیاره‌ای بیابد. این ماموریت به نام منجم آلمانی یوهانس کپلر نامگذاری شده‌است. تلسکوپ کپلر در تاریخ هفتم مارس ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شد. تلسکوپ فضایی کپلر در مداری به دور خورشید می چرخد که 40 میلیون مایل از زمین فاصله دارد. دانشمندان ناسا به کمک این تلسکوپ تاکنون موفق به کشف 130 ستاره و 2700 سیاره دوردست در کهکشان راه شیری شده اند.

نورسنجی به صورت مداوم در حال کنترل درخشش ۱5۰۰۰۰ ستاره در میدان دیدی ثابت است. اطلاعات به ثبت رسیده‌ توسط این نورسنج به زمین ارسال می‌شوند و سپس به منظور کشف نوسانات نوری که به واسطه عبور سیاره‌هایی از مقابل ستاره‌های میزبان ایجاد شده‌اند،‌ مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. یافتن این سیاره‌ها هنگامی امکان پذیر می‌شود که سیاره از جلوی ستاره بگذرد و نوری که از ستاره به زمین می‌رسد، اندکی کم شود؛ این رخداد را ترانزیت می‌نامند.
مهندسان ناسا در طول چند هفته آینده، تلاش خواهند کرد تا بتوانند مجددا چرخ کنترلی معیوب کپلر را بازگردانند
ما هم امیدواریم که بتوانند راهی پیدا کنند تا این تلسکوپ مفید به ماموریتیش یعنی شکار سیارات بیگانه بازگردد.

Read More : http://www.dailymail.co.uk/sciencetech