بیگ بنگ: تصویری که می‌بینید از یک مجموعه ابر مولکولی گرفته شده است که با غبارهای ستاره‌ای، تکه‌های مواد و آشفتگی‌های معمولی تزئین شده است. این تصویری از ناحیه‌ای از کهکشان راه شیری است که ستارگان جدید در آن متولد می‌شوند. واقعا شگفت انگیز است…

به گزارش بیگ بنگ، آژانس فضایی اروپا(ESA) میراث شگرف رصدخانه‌ی فضایی هرشل را جشن می‌گیرد و انسان از خیره نشدن به تصاویری که به اشتراک گذاشته‌اند، ناتوان است. این مجموعه ابرهای کیهانی شامل سه منطقه به نام‌های W3، W4 و W5 می‌باشد. W ابتدای این اسامی از نام ستاره‌شناس هلندی به نام “گرت وسترهات” گرفته شده که برای اولین بار این مجموعه را در دهه‌ی 1950 و در حین نقشه‌برداری کهکشان راه شیری با امواج رادیویی، کشف کرد.

چندین دهه بعد از آن آژانس فضایی اروپا بزرگترین تلسکوپ مادون قرمز تا آن زمان را ساخت و نامش را به پاس کرولاین و ویلیام هرشل، “هرشل” نهاد. این تلسکوپ در سال 2009 به فضا فرستاده شد و پس از آن مجموعه‌ای از تصاویر و اکتشافات شگفت انگیز، انجام شد. در سال 2010 مجله‌ی ستاره‌شناسی و اختر فیزیک به 152 مقاله اشاره کرد که با اطلاعات به دست آمده از رصدخانه‌ی هرشل نوشته شده بودند. جالبترین مقالاتی که با استفاده از این تلسکوپ و اطلاعات آن نوشته شده، مقاله‌ای به نام کهکشان شگفت‌انگیز شکل‌گیری ستارگان به نام HFLS3 است که حدود 3000 ستاره را هر سال تولید می‌کند.

برگردیم به عکس شگفت انگیز ابرهای مولکولی. این مجموعه در صورت فلکی ذات‌الکرسی قرار دارد و بر طبق گزارشات آژانس فضایی اروپا یکی از بهترین مناطق برای مطالعه‌ی زندگی و مرگ ستارگان عظیم در کهکشان راه شیری است. طول موج‌های فروسرخ دور و با وضوح بالای استفاده شده توسط رصدخانه‌ی هرشل توانایی تشخیص درخشش‌های تولد ستارگان از میان این ابرها و امکان ردیابی و فهم نحوه‌ی جریان یافتن گازهای ستاره‌ای اطراف ستارگان تازه متولد شده را فراهم کرده است.

در تصویر بالا به نظر می‌رسد منطقۀ W3 یکی از فعال ترین کارخانه‌های ستارگان عظیم در کهکشان ما می‌باشد که دارای جرم‌های ستاره‌ای هزاران برابر جرم خورشید ما می‌باشد. تصویر بعدی منطقۀ W4 است که به صورت حبابی اطراف ناحیه‌ی شکل‌گیری ستارگان قرار گرفته است و مواد توسط بادهای حاصل از ابرنواخترها به اطراف رانده می‌شود.

در تصویر زیر نیز نمایی از منطقۀ W5 را می‌توانید ببینید که دارای دو حباب گازی شکل می‌باشد که مواد آن با انفجارهای ستاره‌ای عظیم‌تری فشرده شده است.

سازمان فضایی اروپا توضیح می‌دهد: « بذر بسیاری از ستارگان در این مجموعه مخصوصا در W3 و W5  همراه با ستون‌ها، گوشه‌ها و دیگر ویژگی‌ها که در مواد ابری توسط نیروهای احتمالی ستارگان عظیم اطراف آن شکل گرفته‌اند دیده شده است.» برای استفاده از این عکس به عنوان تصویر زمینه می‌توانید کیفیت بالای آن را از وبسایت ESA تهیه کنید.