بیگ بنگ: وقتی یک ستاره‌ی سنگین‌تر از خورشید ما تمام سوخت هسته‌ای خود را مصرف کرده و به آخر عمرش می رسد، با یک انفجار دراماتیک ابرنواختری به کار خود پایان می دهد و گاز و غبار حاصل از انفجار را به فضا پرتاب می کند. چند روز پیش ستاره‌شناسان ناسا با استفاده از تلسكوپ قدرتمند فضايي هابل لحظه مرگ یک ستاره در كهكشان مارپيچي NGC 6984 را شکار کرد.

tumblr_mvqwyyx2NW1qzyhb5o1_1280ثبت لحظه انفجار ابرنواختری در کهکشان NGC 6984

جمعه 17 آبان‌ماه جاري درخشش خيره‌كننده شيئي نوراني در كهكشان NGC 6984 توجه ستاره‌شناسان را به خود جلب كرد و مركز اين كهكشان ميزبان اين رويداد شگرف بود. تلسکوپ هابل توانسته تصویری از یک انفجار ستاره‌ای را ثبت کند که به شکل‌گیری ابرنواختر SN 2013ek در کهکشان مارپیچی NGC 6984 منجر شده است. ابرنواختر SN 2013ek یک نوع ابرنواختر زیر گروه Ib بوده که با فروپاشی هسته ستارگان عظیمی ایجاد می‌شود که لایه‌های بیرونی هیدروژن آنها از دست رفته یا منتشر شده است.

نور آبي كمرنگ در بخش‌هاي مركزي و اطراف كهكشان حاكي از انفجاري عظيم و گرد وغبار حاصل از آن است. پرحجم‌ترين ستاره‌هاي فضاي كيهاني با انفجاري بزرگ تحت عنوان ابرنواختر به كارشان پايان مي‌دهند كه بازتاب اين انفجار چندين روز كل كهكشان را دربر مي‌گيرد. مواد و ذرات بنيادين حاصل از انفجار در اطراف كهكشان پخش مي‌شوند و بار ديگر با تركيب اين ذرات ستارگان نوظهور به‌وجود مي‌آيند.

community_image_1377203945
تصویری از ابرنواختر1987A ، این انفجار ستاره ای در سال 1987 میلادی رخ داد واکنون با نام باقیمانده ابر نواختری 1987A بعنوان نزدیک ترین ابرنواختر 400 سال اخیر شناخته می شود. نزدیکی این انفجار به دانشمندان اجازه داده تا چگونگی تحول آن را پیگیری نمایند.

انفجار ابرنواختری وقتی اتفاق می‌افتد که ستاره‌ای سنگین‌تر از 1.4 برابر خورشید تمام سوخت هسته‌ای موجود در هسته خود را مصرف کرده و به آخر عمرش برسد. در این مرحله، ستاره با با آزادسازی انرژی عظیمی معادل میلیاردها برابر درخشندگی خورشید منفجر می‌شود و یک ستاره نوترونی یا سیاهچاله برجا می‎گذارد. انفجار ابرنواختر به قدری عظیم است که درخشندگی کهکشان را تحت تاثیر قرار می‎دهد و به همین دلیل از فواصل بسیار دور نیز قابل مشاهده است.

تعداد ابرنواخترها در كهكشان راه شيري بسيار محدودند، از اين‌رو هنوز دانشمندان و محققان در حال بررسي اين رويداد شگرف هستند. آخرين ابرنواختر رصد شده در راه شيري «كپلر» نام داشت كه در سال 1604 ميلادي توسط ستاره‌شناسان ثبت شد.

Read More : nasa , phys , dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. اگر میشه در مورد دلیل انفجار ابر نواختر بیشتر توضیح دهید.
    با سپاس فراوان