بیگ بنگ: ما صحنه جست و خیز فضانوردان در سطح ماه را دیده‌ایم؛ گویی آنها بهترین لحظۀ زندگی‌شان را تجربه می کنند. اما اینکه بدن‌تان بتواند در جاذبه کم کارآیی مناسبی داشته باشد، کار چندان آسانی نیست. ناسا مجموعه‌ای از ویدئوها را در اختیار دارد که طی آن مردانی با لباس فضانوردی بر سطح ماه پرش می کنند.

به گزارش بیگ بنگ، در ماموریت آپولو 15، مطالعه نرخ متابولیکی فضانوردان در هنگام حرکت‌شان در انواع مختلفی از اراضی (سراشیبی، سرپایینی و مسطح) روی ماه در دستور کار قرار داشت. در ماموریت آپولو 16، ارزیابی تفاوت‌های میان چالاکی و تحرک در زمین و ماه برای درک بهتر جاذبه ماه و تاثیر آن بر حرکت روی سطح اهمیت داشت. بخشی از دست و پا چلفتگی به این خاطر است که در ماه کاهش وزن را احساس می کنید، جرم‌تان بدون تغییر باقی می ماند، اما لَختی که به مقاومت بدن برای تغییر در حرکت اطلاق می شود و به جرم ارتباط دارد و نَه وزن، یکسان و بدون تغییر باقی می ماند.

پس فضانوردی که در ماه حرکت می کند، با شرایط حرکتی مختلفی روبرو می شود و با آنچه به آن عادت دارند، فرق می کند. می توان انتظار داشت که حرکت فضانوردان از حالت عادی قدری فاصله داشته باشد. محققان ناسا از این مسئله اطمینان حاصل کردند که بتوانند این جست و خیزها را به خوبی توصیف کنند. در فرود آپولو 15 با یادداشت زیر مواجه می شویم: «فرمانده دیوید اسکات اقدام به حرکت به ناحیه جدیدی می کند، همزمان که خلاصه‌ای از مشخصات ناحیه را نیز ارائه می دهد. او در میان منطقه‌ای از تکه‌های سنگ گام برمیدارد. بعد، پای راستش قدری مشکل پیدا کرده و به طور تدریجی تعادلش را از دست می دهد. همزمان که با تکیه بر پای چپ خود به حرکتش ادامه می دهد، به سنگ کوچکی برخورد می کند. اسکات سعی می کند سرعت رو به جلویش را افزایش دهد. وقتی به سمت راستش می افتد، در جهت مخالف عقربه‌های ساعت غلت می زند و سرانجام از زاویه دید دوربین پنهان می شود.»

گزارش ماموریت آپولو 16 در صدد انجام تحلیل بیشتری است؛ این گزاش می خواهد دلیل سقوط، چگونگی وقوع آن و نحوه احیای فضانوردان را مورد بررسی قرار دهد. خلبان ماژول ماه «چارلز دوک» زمانی افتادن را تجربه کرد که می خواست انبرک را بردارد. او در انجام این کار، تعادلش را از دست داد. فرمانده «جان یانگ» در زمان برداشتن کیف کوچکش به زمین افتاد. بقیه موارد پرت شدن به سنگپوش شل و سخت ماه مربوط می شوند که کار را برای حرکت مناسب در سطح ماه دشوار می سازند. این گزارش‌ها اطلاعات بسیار خوبی هستند، به ویژه اگر انسان قصد بازگشت به ماه را داشته باشد.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.