بیگ بنگ: چه کسی فکرش را میکرد که وینستون چرچیل، یکی از بزرگترین رهبران جهان که به رهبری‌اش در جنگ‌ جهانی دوم مشهور است، اینچنین غرق دنیای فرازمینی‌ها شده باشد؟ در یکی از مقالاتش، این نخست وزیر اسبق بریتانیا نشان میدهد که احتمال وجود حیات روی سیارات دیگر وجود دارد.

به گزارش بیگ بنگ، این مقاله‌ی علمی که در سال 1939 توسط او نوشته شده بود (یعنی یک سال پیش از سوگند یاد کردن به عنوان نخست وزیر)، نشان از تفکرات او در رابطه با ارتباط وجود حیات فرازمینی در زمان جنگ جهانی دوم دارد. این پیش‌نویس ِ 11 صفحه‌ای که احتمالاً برای یک روزنامه به تحریر درآمده بود، در دهه‌ی 1950 تکمیل گردید ولی هرگز منتشر نشد. این مقاله در دهه‌ی 1980 به یک موزه‌ی امریکایی سپرده شد و آنجا پنهان ماند تا سال قبل که مجدداً صحبت‌ها بر سرش باز شد.

از این سند در موزه‌ی ملی چرچیل، توسط مدیر جدید انستیتو، “تیموتی رایلی” رونمایی شد و او این سند را به متخصص اخترفیزیک، ماریو لیویو سپرد. لیویو از کشف این مقاله به عنوان یک “سورپرایز بزرگ”  یاد می کند. این رهبر دوران جنگ، مثل یک دانشمند دست به استدلال و بررسی احتمال وجود حیات روی سیارات دیگر زده است. افکار چرچیل در واقع انعکاسی از مباحث جدیدیست که در اخترزیست‌شناسی -علم بررسی احتمال وجود در سیارات دیگر-مطرح است.

چرچیل در مقاله‌اش با توجه به وسعت عالم، حیات انسان‌ها را روی زمین منحصر به فرد نمیداند. 50 سال پیش از اکتشاف سیارات فراخورشیدی، او این احتمال را میداد که ستارگان دیگری نیز میزبان سیاراتی هستند، و از این موضوع استنتاج کرد که بخش‌هایی از کیهان ِ دوردست «اندازه‌ی مناسب به منظور نگهداری آب روی سطحشان و قابلیت حفظ نوعی اتمسفر روی خود را خواهند داشت.»

او گمانه زنی کرده که برخی از این سیارات «در فاصله‌ی مناسبی از خورشید خود قرار خواهند داشت و در دمای مناسب خواهند بود.» در این مقاله چرچیل آنچه امروز دانشمندان منطقه‌ی “قابل سکونت” و یا “گولدیلاک” می نامند را بیان میکند– آن محدوده فاصله‌ای از ستاره مادری است که سیاره در آن نه خیلی داغ می شود نه خیلی سرد. و این موضوع بسیار جالبی است که چرچیل به آن اشاره کرده. جزئیات بیشتر این مقاله در نشریۀ Nature منتشر شده است.

ترجمه: بهروز شجاعیان/ سایت علمی بیگ بنگ