بیگ بنگ: دانشمندان ِ تیم علمی تلسکوپ فضایی کپلر ناسا اعلام کردند که توانستند سیاره ای فراخورشیدی کشف کنند که بیشترین شباهت را به زمین دارد.

تصویری هنری از زمین (سمت چپ) در مقایسه با سیاره جدید کپلر-452b که حدود 60 درصد بزرگتر از زمین است.
تصویری هنری از زمین (سمت چپ) در مقایسه با سیاره جدید کپلر-452b که حدود 60 درصد بزرگتر از زمین است.

به گزارش بیگ بنگ، این سیاره که کپلر-۴۵۲بی (Kepler-452b) نام دارد در فاصله ۱۴۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی ماکیان واقع شده است، با این‌ وجود کپلر-۴۵۲بی نسخه یک‌ به‌ یک زمین نیست و ابعاد آن 60 درصد بزرگ‌تر از زمین میباشد و ناسا می‌گوید پسرعموی پیرتر و بزرگ‌تر زمین است. فاصله ی مداری این سیاره با ستاره‌اش تقریبا مشابه فاصله زمین تا خورشید است؛ فاصله‌ای که در اخترشناسی به آن فاصله قابل سکونت می‌گویند، در این فاصله احتمال وجود آب به عنوان مایع اصلی حیات وجود دارد. این سیاره اینک در خانواده سیاره‌های فراخورشیدی نزدیک به زمین قرار گرفته و تا زمانی که سیاره‌ای دقیقاً شبیه زمین را پیدا کنیم یکی از نزدیک‌ترین گزینه‌ها به زمین شماره 2 محسوب می شود.

سیاره کپلر-۴۵۲بی، هر 385 روز یک‌ بار به دور ستاره ی خود می چرخد و بدین ترتیب مدت تناوب مداری‌اش یا یک سال آن 5 درصد طولانی‌تر از زمین است (مدت تناوب مداری زمین 365 روز است). این سیاره ی تازه کشف‌ شده به دور ستاره‌ای می‌ چرخد که 1.5 میلیارد سال پیرتر از خورشید ما است و متعلق به همان خانواده ستاره‌های مشابه خورشید میباشد. این ستاره 10 درصد بزرگتر از قطر خورشید و تنها 20 درصد درخشان‌تر از آن است.

مقایسه ی مدار زمین با مدار سیارۀ تازه کشف شده کپلر-۴۵۲بی که به دور ستاره های خود در چرخش میباشند
مقایسه ی مدار زمین با مدار سیارۀ تازه کشف شده کپلر-۴۵۲بی که به دور ستاره های خود در چرخش میباشند .

ایده ی کشف سیاره های فراخورشیدی سابقه طولانی دارد، کشف این سیاره ها نه تنها باعث می شود ما درک بهتری از چگونگی شکل گیری و تحول و تکامل منظومه شمسی خود داشته باشیم، که باعث می شود دانشمندان امید بیشتری برای کشف سیاره هایی داشته باشند که امید به وجود حیات در آنها وجود دارد. نخستین سیاره فراخورشیدی در سال 1992 کشف شد و از آن زمان تاکنون طی 23 سال کشف حدود 2000 سیاره تأیید شده‌ است. بخش عمده‌ای از این سیاره‌ها به کمک تلسکوپ فضایی کپلر کشف شده اند، جستجوی سیاره های فراخورشیدی به نسبت حوزه تازه ای به شمار می رود اما راه طولانی پیش رو دارد.

دانلود ویدئو

در ویدیوی بالا که یکی از سخنرانی های کنفرانس تد است، دکتر سارا سیگر، یکی از پیشگامان در زمینه شکار فراخورشیدی ها درباره ی چشم انداز آینده این رسته توضیح می دهد، این سخنرانی را می توانید با زیر نویس فارسی مشاهده نمایید.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.