v838_hubble_960

چه چیزی باعث چنین انفجار نوری از ستاره V838 Mon شده­ است؟ به علتی نامعلوم و به‌طور ناگهانی، لایه‌ی بیرونی ستاره‌ی V838 ) V838 Mon – تکشاخ ) انبساط یافته در نتیجه در ژانویه‌ی سال 2002 به درخشان‌ترین ستاره در کل کهکشان راه شیری تبدیل شد. سپس به همان سرعت به طور ناگهانی محو و ناپدید شد. چنین درخشش ستاره ­ای پیش از این هرگز دیده ­نشده­ بود – ابرنواخترها و نواخترها مواد را به فضای پیرامون بیرون می ­رانند. اگرچه به نظر می­رسد درخشش ناگهانی V838 Mon نیز با بیرون راندن مواد به فضا همراه بوده، اما آن­چه در این تصویر از تلسکوپ فضایی هابل دیده می­شود در واقع پژواک نور از درخشش ناگهانی ستاره است که به سمت خارج در حال حرکت می­باشد. در این پژواک نور، نورِ تابش به‌طور پی‌درپی با حلقه‌هایی از غبار میان‌ستاره‌ای بازتابش می‌شود، این ردیف‌های پیچیده از غبار میان‌ستاره‌ای پیرامون ستاره هستند. ستاره‌ی V838 Mon بیست هزار سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت‌فلکی تکشاخ (Monoceros) قرار گرفته است، در حالی که پژواک نوری بالای آن حدود شش سال نوری قطر دارد.

منبع: http://apod.nasa.gov/apod/ap130317.html