بیگ بنگ: می شنوید؟ پژواک هایی که از سرتاسر کیهان باز می تابد و شاید پیام هایی از اندک زمانی پس از بیگ بنگ را با خود آورده باشند را می شنوید؟

پژواک هایی که شاید پیام هایی را از آغاز کیهان با خود آورده باشند.

ادواردو مارتین-مارتینز از دانشگاه واترلو در اونتاریوی کانادا، و همکارانش بر این باورند که چشمه ی بهتر حفظ شده ی دیگری از سرنخ ها را درباره ی روزگار آغازین کیهان یافته اند. به برآورد و محاسبه ی آن ها، رویدادهایی که فوتون تولید می کنند -مانند آزاد شدن انرژی از یک اتم- می توانند پژواک های ویژه ای را نیز در میدان الکترومغناطیسی، میدانی که بنیان نور در آن شکل می گیرد، پدید آورند.

آن ها برای آزمودن این که پژواک چگونه می تواند اطلاعات را جابجا کند، شخصی را در آغاز کیهان تصور کردند که با پدید آوردن دسته ای از پژواک ها و بهره گیری از آن ها برای رمزگذاری یک رشته ۰ و ۱، پیامی را به آینده ی دور می فرستد. سرعت جابجایی این پژواک ها کمتر از سرعت نور است ولی محو و ناپدید نمی شوند، یعنی می توانند اطلاعاتی بیشتر از فوتون ها را تا فاصله های دور جابجا کنند (arxiv.org/abs/1501.01650).

مارتین-مارتینز می گوید: «ما نشان می دهیم که یک هستی هوشمند چگونه می تواند از این پدیده بهره گرفته و با بسنده نکردن به سیگنال های رادیویی، اطلاعات بیشتری را بفرستد.» بی شک بسیار بعید است که بیگانگان هوشمندِ گذشته های دور بخواهند از این راه به ما پیام بدهند، ولی اصل آن بدین معناست که جستجوی چنین پژواک های می تواند برای کیهان شناسان ارزشمند باشد.

وی می افزاید: «آگاهی هایی درباره ی سیگنال های پس زمینه ی کیهان آغازین هم توسط این پژواک ها منتشر می شود.» چالش دانشمندان پی بردن به اینست که این پژواک ها دقیقا به چه شکلی در می آیند و نیز یافتن روشی برای ساختن گیرنده هاییست که بتوان آنها را دریافت کرد. اَوی لوب از دانشگاه هاروارد می گوید این اندیشه ی جالبیست، ولی هنوز کاملا نظری است: «این نویسندگان باید نمونه های ویژه ی دیدارپذیری ارائه کنند که نشانگر چنین پدیده ای باشند.» این پژوهشنامه با عنوان ” پژواک های باستانی برای ما از بیگ بنگ می گویند” برای چاپ پذیرفته شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / برگردان: یک ستاره در هفت آسمان – منبع: newscientist