بیگ بنگ: مقاله ای تحت عنوان ” تبدیل انسان به یک گونه چند سیاره ای ” به ارائه چشم اندازهای ايلان ماسک درباره سفرهای آتی انسان به مریخ و سایر سیاره ها در منظومه شمسی پرداخته و موارد لازم جهت ساخت یک شهر در سیاره سرخ را شرح می دهد.

تصویر هنری از کار کردن انسان ها در سیاره مریخ

به گزارش بیگ بنگ، ماسک در این مقاله گزینه های متعددی را برای توسعه تمدن فضایی بررسی کرده و مزایای محیط مریخ را توضیح می دهد. ماسک در مقاله اش می نویسد: به نظر من دو مسیر اصلی وجود دارد. تاریخ در دو جهت به پیش خواهد رفت. بر طبق مسیر اول، ما همواره در زمین می مانیم و سپس انقراض گونه انسان به وقوع می پیوندد. من یک حادثه فاجعه آمیزی را پیش بینی نمی کنم، اما تاریخ حکایت از آن دارد که این رویداد مرگبار در آینده ای دور اتفاق خواهد افتاد. راه جایگزین، سکونت گزیدن در تمدنی فضایی و تبدیل شدن به گونه چند سیاره ای است؛ امیدوارم شما هم با این ایده موافق باشید.

ماسک بررسی جامعی از ویژگی های معماری سیستم مورد نیاز برای موشک ها و فضاپیماهایی انجام می دهد که قابلیت حمل و نقل انسان را به فضا دارند. او سپس طراحی وسایل نقلیه و ویژگی های عملکردی را مقایسه می کند. ماسک در ادامه می نویسد: کارهای بزرگی توسط ناسا و سایر سازمان های فضایی در کاوش های اولیه مریخ صورت گرفته که درک ما را از شرایط حیات و محیط آن ارتقاء می بخشد. کجا می توانیم فرود بیاییم؟ اتمسفر از چه ترکیب هایی تشکیل شده است؟ در کدام بخش ها آب و یخ وجود دارد؟ ما باید با انجام این عملیات کاوش ابتدایی، وارد فاز جدیدی با عنوان “ساخت شهر در سیاره سرخ” بشویم. با استفاده از روش های سنتی و اتخاذ رویکردی مشابه با آپولو، هزینه خوش بینانه برای هر فرد بالغ بر ده میلیارد دلار خواهد بود. اگر برنامه آپولو را به عنوان یک مثال در نظر بگیرید، هزینه احتمالی بین صد میلیارد تا دویست میلیارد دلار خواهد بود. ما دوازده نفر را به سطح ماه فرستادیم که کار خارق العاده ای بود. این کار شاید یکی از بزرگترین دستاوردهای بشر باشد.

با این حال، باید هزینه گزافی را برای خرید این بلیط بپردازید. اگر قیمت بلیط برای هر نفر معادل ده میلیارد دلار باشد، باید سودای ساخت تمدنی خویش پرور در فضا را از سر بیرون کنید. اگر ما کاری کنیم که هزینه نقل مکان به مریخ هم ارز با قیمت خانه ای متوسط در آمریکا باشد، که تقریبا دویست هزار دلار تخمین زده می شود، در این صورت احتمال ایجاد تمدن یاد شده به میزان چشمگیری بالا می رود. در این صورت میتوان بسیار امیدوار بود. البته همه تمایل به رفتن نخواهند داشت. در واقع، تعداد نسبتا اندکی مایل به ترک زمین و نقل مکان به مریخ هستند، اما تعداد کافی از افراد که قادر به پرداخت هزینه ها باشند، در صف سفر به مریخ خواهند ایستاد. افراد میتوانند نقش حامی مالی را نیز داشته باشند. اگر فردی به میزان کافی پس انداز داشته باشد و این سفر را در اهداف خود قرار دهد، میتواند با خرید بلیطی به مریخ سفر نماید. از آنجا که مریخ برای مدتی طولانی با کمبود کار مواجه نخواهد شد، نباید نگران مسئله شغل باشید.

چالش بزرگی که مهندسان و دانشمندان در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنند، نیاز به کاهش هزینه هر تُن مواد حمل شده به مریخ تا پنج میلیون درصد است. ايلان ماسک در مقاله خود می نویسد: ما میخواهیم از چگونگی کاهش هزینه سفر ها به مریخ تا پنج میلیون درصد سر در آوریم. این کار به هیچ وجه آسان نیست. در ظاهر غیر ممکن بنظر می رسد، ولی راه هایی برای تحقق این هدف وجود دارد. اینها یک سری عناصر کلیدی لازم برای کاهش قابل توجه هزینه ها هستند. توان استفاده مجدد میتواند نقش پر رنگی در این هدف داشته باشد. تولید پيشران در مریخ و انتخاب پيشران مناسب میتواند به کاهش چشمگیر هزینه ها منجر گردد. برای امکان پذیر ساختن سفر های مریخی در مقیاسی بزرگ و ایجاد یک شهر در آن، قابلیت استفاده مجدد امری ضروری است که کار بسیار دشواری میباشد. دستیابی به قابلیت استفاده مجدد حتی در یک سیستم مداری هم ساده نیست؛ و وقتی بخواهیم این سیستم را به سیاره دیگری ارسال کنیم، با چالش بسیار بزرگتری روبرو می شویم.

خصوصیات فضاپیمای بین سیاره ای

به ادامه مطالب ماسک می پردازیم: کار معقولی است که فضاپیما را با مخزن های خالی در مدار بارگذاری کنیم. اگر فضاپیما مجهز به مخزن های بزرگی باشد که امکان پر کردن مجدد آن در فضا به وجود آید، می توان ظرفیت باربری فضاپیما را به بیشترین میزان افزایش داد. پس وقتی فضاپیما روانهٔ مریخ میشود، ظرفیت باربری بسیار بزرگی در اختیار داریم. بنابراین، پر کردن مجدد در مدار یکی از عناصر ضروری میباشد. بدون این کار، هزینه ها تا نیم برابر افزایش می یابد. پس، پر نکردن مخزن در مدار به معنای افزایش پانصد درصدی قیمت هر بلیط است. به اعتقاد ماسک، ایجاد پيشران در مریخ حائز اهمیت فراوانی است.

وی می افزاید: اگر فضاپیماها فقط در مریخ بمانند و توان بازگشت به زمین را نداشته باشند، ساخت شهر در این سیاره کار پوچ و نامعقولی خواهد بود. آستانه جمعیتی این شهر مریخی، یک میلیون نفر را در بر خواهد گرفت. اگر تنها هر دو سال یکبار سفر کنید و صد مسافر در هر فضاپیما داشته باشید، ده هزار سفر را شامل می شود. بنابراین، خیلی خوب است اگر ده نفر در هر سفر به مریخ بروند. شاید در آینده شرایط برای گسترش تعداد خدمه و مسافران فراهم آید و دویست مسافر در هر پرواز جابجا بشوند. با این حال، ده هزار پرواز نیز رقم بسیار بالایی است که باید کاهش یابد و نهایتا مسافران در هزار سفینه وارد شهر مریخی شوند.

پروسه ساخت هزار سفینه هم به زمان زیادی نیاز دارد. رسیدن به حد نصاب یک میلیون نفر چقدر زمان می برد؟ از نقطه ای که سفینه روانه مریخ می شود، احتمالا به چهل تا صد سال زمان برای ایجاد تمدنی فضایی در مریخ نیاز است. من دوست ندارم نام “سیستم” را بر چیزها بگذارم چون میتوان همه چیز را سیستم نامید حتی سگ خانگی تان را. اما سیستم ما چیزی فراتر از یک وسیله نقلیه است. زیرا عوامل مختلفی از قبیل تقویت کننده موشک، سفینه، مخزن و پيشران دخیل هستند. اگر تمامی این چهار عنصر را در اختیار داشته باشید، میتوانید به هر جایی در منظومه شمسی سفر کنید. شما میتوانید با راه اندازی یک ایستگاه پيشران در کمربند سيارک ها یا در یکی از قمرهاي مشتری، پروازهایی را از مریخ به مشتری ترتیب دهید.

در حقیقت، شما می توانید بدون ایستگاه پيشران در مریخ هم سفر به مشتری را تجربه کنید. اما با راه اندازی این ایستگاه در قمر اروپا یا انسلادوس و راه اندازی ایستگاهی دیگر در تیتان (قمر زحل) و همچنین راه اندازی ایستگاهی دیگر در پلوتو یا هرجای دیگر در منظومه شمسی، این سیستم به شما اجازه می دهد تا با خیالی آسوده و آزادانه به هر جای منظومه شمسی که دلتان خواست، سفر کنید. بنابراین، شما خواهید توانست به کمربند کويپر و سحابی جبار نیز سر بزنید. من چنین کاری را برای مسافرت های میان ستاره ای توصیه نمی کنم، اما این سیستم زمینه را برای دسترسی کامل به کل منظومه شمسی فراهم می کند. از نظر من، انتشار این مقاله نه تنها فرصتی برای علاقمندان به سفر های فضایی فراهم می آورد، بلکه مرجع آرشیو ارزشمندی هم برای برنامه ریزی ها و مطالعات آتی می باشد.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام و درود

    من یکی از طرفدارهای این آدم هستم. همچین داره برنامه ریزی میکنه انگار داره برنامه ی سفر خوی به رشت رو میریزه.
    دمش گرم، واقعا ادمای بزرگ با افکار بزرگ که میگن همینه. اعجوبه ی زمانه این آقا ایلان