1368695965

طوفان بزرگ مشتری موسوم به چشم مشتری قطری سه برابر زمین دارد و مدت طولانی است که به دور مشتری در حرکت است و سرعت حرکت آن به حدود 350 مایل بر ساعت می رسد. ابعاد لکه سرخ ۲۴۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ کیلومتر در جهت شرق به غرب و ۱۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ کیلومتر در جهت شمال به جنوب است. این لکه در اصل یک طوفان چرخنده دائمی در ناحیه °۲۲ در جنوب استوای مشتری است که دست کم 400 سال است که وجود دارد و احتمالاً سالیان زیادی نیز ادامه خواهد داشت. رنگ لکه بیشتر از قرمز آجری به قهوه‌ای کمرنگ تغییر می‌کند. این رنگ شاید برآمده از اندازه ی کم فسفر و گوگرد در کریستال‌های آمونیاک باشد.

Jupiter

این لکه در فاصله یکسانی از استوا به آرامی از شرق به غرب حرکت بزرگی این طوفان به گونه‌ای است که آن را می‌توان با تلسکوپ از زمین دید. احتمالاً نخستین کسی که آن را مشاهده کرد جووانی دومنیکو کاسینی بود که آن را در سال 1665 توصیف کرده است.  این طوفان چرخان غولپیکر اولین بار توسط رابرت هوک در سال 1664 میلادی کشف شد. سیارات گازی دارای هسته ای از جنس صخره(Rock ) سپس لایه ای از هیدروژن فلزی مایع و سپس اقیانوسی از هیدروژن وهلیم مایع و آخر از همه جوی تشکیل شده از هیدروژن وهلیم هستند.

فضاپیمای جونو که در سال 2011 سفر 5 ساله اش به مشتری را آغاز کرده بود تا ماه جولای 2016 میلادی به مشتری می رسد. وقتی این فضاپیما به این سیاره برسد، روزانه 33 بار به دور قطبها چرخیده و با کمک هشت ابزار علمی، پوشش ابری غول پیکر گازی سیاره و این طوفان بزرگ را مورد بررسی قرار خواهد داد.

Read More : http://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_of_Jupiter#Great_Red_Spot